Review: Tycho - Dive

In het hersenkamertje waar wij onze mentale notities bewaren hangt sinds vorige week een verse fluogele Post-it. Die moet ons, de eerstvolgende keer dat we over Highway 1 langs de Amerikaanse westkust slingeren, de Stille Oceaan in onze ooghoek, eraan herinneren 'Dive' van Tycho op endless repeat te zetten.

Kristoff Tilkin

Dat de tien nummers van Scott Hansen vooral béélden oproepen (zonsondergangen met de kleur van bloedappelsien, roerloze dennen in een ijslandschap, grauwe ochtendnevels die toch de belofte van een stralende dag inhouden) is niet verwonderlijk: hij is grafisch ontwerper en fotograaf van beroep, zijn werk verraadt veel liefde voor sepiatinten en vintage reclameposters - muziek was tot voor kort niet meer dan een hobby.

Een dure hobby, bovendien: aan Wired.com toonde hij onlangs zijn collectie oude synthesizers, wat 'm in de commentaren onder het stuk behoorlijk wat haatberichten opleverde in de trant van: 'Ja, zo is het makkelijk, wie kan er dan géén geweldige muziek maken!' of 'En dat is al wat hij ermee doet? Sukkel!'

Allemaal jaloezie, natuurlijk: Hansen maakt geen dreigende analoge synthwave in de trant van Com Truise, maar uptempo chillwavewaarin de gitaren, bas en (gesamplede) drums minstens zoveel plaats innemen als de klavieren. Het machtige 'Hours' ontleent zijn melancholie vooral aan de wazigegitaarpartijen van Hansens makker Zac Brown; 'Melanine' drijft op een akoestische tokkel.

'Adrift' had, afgezien van die blikkerige gitaar, zo op 'Music Has the Right to Children' van Boards of Canada gekund: vanwege dezelfde slepende hiphopbeat, dezelfde dreigende baslijn, dezelfde dromerige synths. In 'Coastal Break' (vijfenhalve minuut Balearic bliss) spelen de analoge synths wél een hoofdrol, en in 'Ascencion' zorgen ze voor het enige scheutje horror op de plaat - denk aan Jan Hammer die een scène uit 'Scream' moet begeleiden, of iets onheilspellends van Klaus 'Tangerine Dream' Schulze met beats eronder.

En voor we 't vergeten: prachtig artwork (uiteraard van Hansen zelf), met die ondergaande zon die niet zomaar in een onbestemd vlakland verdwijnt, maar erin lijkt te smelten. Snel een verse Post-it hangen, zodat we niet vergeten 'Dive' op vinyl te kopen.