null Beeld

Review: Typhoon op Best Kept Secret 2015

U zou Remi De Randamie, in hometown Zwolle en verre omstreken populair als Typhoon, kunnen kennen. Omdat zijn groep huisband is geweest in 'De wereld draait door'. Als gastrapper op een single van Tourist Lemc. Van zijn song 'Van de regen naar de zon', die hij voor de Nederlandse koningin zong. Van Lowlands vorig jaar. Van Pinkpop, zeer onlangs. Grote jongen die Typhoon. Hier in een nokvolle tent. Het dak eraf.

Gert Van Nieuwenhove

2015. Stromae huilt op een persconferentie in Afrika. ‘Elke keer dat ik moet uitleggen dat we er maar niet in slagen om samen te leven, huil ik. De vader van Paul Van Haver stierf, net als 800.000 anderen, in de tweede Rwandese genocide in 1994. 2015. Boudewijn de Groot zingt op de succesplaat 'Achter glas' over zijn in Nederlands-Indië in een Jappenkamp overleden moeder, over wie hij weinig weet. 'Daar was mijn moeder in het kwetsbaarst van haar leven / daar kreeg ze mij temidden van het uitgeteerde vuil / Terwijl de amper levenden nog dankbaar achterbleven / kieperde de Jap haar dode lichaam in een kuil'. 2013. Oorlog. Kolonialisme. Slavernij.

Remi De Randamie aka Typhoon zag zichzelf altijd als nazaat van slaven. Een kind van de underdog, Hij is niet lang geleden met zijn familie aanwezig op de Herdenking Slavernijverleden. De familienaam De Randamie staat niet op het onthulde monument. Van zijn moeder kende hij zo’n beetje de hele historie, tot aan de eerste Afrikanen die in de Gouden Eeuw slaaf werden gemaakt en naar Suriname werden gebracht. Van zijn familie aan vaders kant wist hij niet dat die zelf slavendrijvers waren. Een kleine schok met een levensles: minder zwart-wit leren denken. Wij hebben aan die snelcursus wijsheid 'Van de regen naar de zon' te danken, een héél mooi lied over de Gouden Eeuw, over het belang van de houtzaagmolen voor de Nederlandse scheepvaart, maar ook over de zwarte bladzijden in de Nederlandse geschiedenis. En 't is ook een lied over de toekomst: 'Wij wordt bepaald door waar we gaan / niet waar we waren.' De song zat niet in Typhoons Best Keptconcert. Misschien omdat het hooguit een theelichtjeslied is, en dus een party-pooper. En het optreden bevatte weinig party-poopers. De periode waarin Typhoon 'Tussen licht en lucht' uitbracht - een donkere plaat over moodswings, ja zelfs over onzichtbaar willen worden - ligt acht jaar achter hem.

In 'Sprokkeldagen' wenste Typhoon zich zelfs een ongeluk. ‘Zo’n kleintje / om verplicht een tijdje rustig te blijven’. Maar die donkere plaat is verleden tijd. Want vorig jaar verscheen 'Lobi da basi'. Minder hiphop, meer jazz en chanson. Minder Nederland en meer Suriname. Grote thema's kleiner gemaakt, en persoonlijke verhalen universeler. Met 'Niets verwacht' begint alles in een nokvolle tent rustig. Blazers spelen licht dissonant. 'Surfen' zit al wat losser. 'Ijswater' probeert het gitaarhard en met het korte, maar werkbare refrein 'Het is te koud om te zwemmen'. 'Bumaye' is Congolees voor 'Maak 'em af', voor het eerst gescandeerd door de supporters van Mohammed Ali die het in Congo tegen George Foreman opnam. De tent gaat nu echt plat bij 'Ik ben een koning / ik ben een keizer / ik ben een motherfuckin' admiraal'. 'Brand los' heeft aan een ta-ta-ra-ta-taa-da genoeg om iedereen blij en interactief te maken. 'Liefste' is een liefdesliedje met ruzie en seks erin, en met de zin 'En soms zeggen we lelijke dingen, best ziek / terwijl we eigenlijk willen zeggen: neem me niet voor lief'. In 'Hemel valt' haalt Typhoon zijn vader - een saxofonist - op het podium. Er zit een bombastisch Ramses Shaffy-achtig moment in de show waar ik van denk: 'Oei'. Ik heb het ondertussen al verdrongen.

De prachtige, Doe Maarachtige afsluiter 'Zandloper' ('Ik verheerlijk niet meer waar ik eerder voor stond / zandlopertjes keer ik weer om / zo is mijn wereldbol cirkelrond') zet de tent echt in lichterlaaie. Achteraf dj'en Typhoon en crew niet ver van de persruimte, en ik hoor hen 'Zandloper' een keer of vijf in de mix gooien. 'Voer voor je woof / voer voor je hart / zo fresh en zo clean / zo breng ik de ruckus', gaat een stuk tekst. Nog eentje, maar dan door mij geleend en vervormd? Typhoon kwam met man en macht, maar bracht het met de nonchalance van een kind dat ‘s zondags met een bal tegen de garage aantrapt. Aan het eind van een triomfantelijk concert kondigt de man twee decemberconcerten aan in de Heineken Music Hall aan. Kleine vraag die ik even in de groep gooi: hoe komt dat we in Vlaanderen amper van 'm horen en amper over 'm lezen? Een nog betere: wélk soort taalgrens staat hier precies in de weg?

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234