Review: United State Of Electronica - United State of Electronica

Zo enthousiast als de jonge snaken van The Go! Team vorig jaar 'Starsky & Hutch'-deuntjes en old-skool hiphop te lijf gingen, zo onvervaard smijten de acht kids van United State Of Electronica zich nu op de disco: 'United State of Electronica' kl...

Zo enthousiast als de jonge snaken van The Go! Team vorig jaar 'Starsky & Hutch'-deuntjes en old-skool hiphop te lijf gingen, zo onvervaard smijten de acht kids van United State Of Electronica zich nu op de disco: 'United State of Electronica' klinkt schaamteloos optimistisch, bezwijkt haast onder de luidkeels meebrulbare hooks en refreintjes, en blijft nog hardnekkiger aan de trommelvliezen kleven dan de zoetste J-pop.

Openingstrack en huisfavoriet 'It Is On!' is hun statement, hun 'The Power Is On': 'Party till we drop/don't stop' kwelen vervormde stemmetjes over hoekige livegitaren, donderende drums en uitgelaten dansvloergejoel, tot de track très rock-'n-roll over de finish gaat. Dit is dik vier minuten zaterdagnachtextase: geen wonder dat de single onlangs de Japanse toptien haalde. De overige nummers zijn variaties op hetzelfde thema, hier en daar geaccentueerd met een powerpop-akkoord ('Open Your Eyes'), een onderwatereffectje ('Climb the Walls') of een overigens compleet de mist ingaande rap ('Night Shift'). 'La Discoteca' is gekir, handclaps, afgemeten grommende gitaren en zéér efficiënt, 'Emerald City' slaagt er wonderwel in tegelijk een heldere popsong en een catchy discodreun te zijn.

Een beetje dj schuift nagenoeg alle tracks moeiteloos tussen iets van Daft Punk en Chromeo, maar voor huis-, tuin- en keukenconsumptie klinkt 'United State Of Electronica' toch te eenvormig, en zijn songs als 'Takin' It All the Way' en 'There's Always Music' simpelweg niet sterk genoeg. Geen probleem: de plaat is hier nog niet uit (wel al in de VS), maar is perfect legaal te downloaden via www.mannheimworldwide.com (klik rechts onderaan), en dat is een ideale oplossing voor dit soort pretentieloze wegwerppop - en dat bedoelen we voor één keer niet negatief: als een track u na vijf keer draaien de strot uitkomt, mikt u 'm zonder schuldgevoelens in de recycle bin.

'1-2-3-4… Party people, it's time to rise!' Onze vloer ligt nog bezaaid met de champagnekurken waarmee we het oude jaar uitgeluid hebben, en the party is nu alweer on. 2005 wordt fantastisch.