Review: Unknown Mortal Orchestra op Rock Werchter 2016

The Last Shadow Puppets speelden tijdens het concert van Unknown Mortal Orchestra ten dans op het hoofdpodium. Het wees er nog eens op hoezeer UMO-frontman Ruban Nielson géén Alex Turner is. Dat kon je in de eerste plaats zien aan hoe vol - of hoe leeg - de tent was toen hij het podium besteeg zondag, en in de tweede plaats aan zijn paspoort, waar duidelijk 'Ruban Nielson' op ingevuld staat.

Maar wat ons betreft hoeft Nielson helemaal geen Alex Turner te zijn. Niet zolang hij gewoon zichzelf is: de hopman van zijn eigen hobbyclubje, en in die hoedanigheid de man die de coördinaten van onze linkerhartkamer bij zijn favorieten heeft prijken in zijn gps. Vorige zomer reed hij er voor het laatst nog eens heen nadat hij 'Multi Love' op de wereld losgelaten had, een wolk van een plaat. De laatste Werchter-dag vond hij dat die laatste afspraak alweer lang genoeg geleden geweest was, en stelde hij de Klub C als bestemming in.

Het podium van de Klub is al niet al te groot, maar Unknown Mortal Orchestra vond het duidelijk nog een stukje te ruim zitten en palmde slechts de helft van het hout in. Sfeer en gezelligheid gedijen nnu eenmaal het beste in kleine kwartiertjes. Voor de juiste prijs kan u ze wellicht ook boeken om in uw tent te komen spelen op de camping - gooi er een fles van hun lievelingsdrank tegenaan en ze komen wellicht ook een intiem concert doen in uw broekzak.

Voor u het vraagt: hun favoriete drank is een cocktail. Eén deel funk, een geut psychedelica, en een paar druppels soul. Nog een parapluutje erin en u krijgt nummers als 'From The Sun', dat als eerste een tong in uw oor mocht komen proppen, of 'Stage or Screen': een vraag waarbij het antwoord gewoon geen van beide was, Nielson wandelde namelijk liever het publiek in om met u te poseren voor de foto en om zijn split te demonstreren. Net daarvoor had hij zijn voeten nog geveegd aan ons gemoed met 'So Good at Being in Trouble' en 'Swim and Sleep': het mooiste één-tweetje dat we in de Klub C al mochten meemaken deze editie, en het bewijs dat je ook psychedelisch kan zijn zonder Kevin te heten, en dat virtuositeit niet per se betekent dat je jezelf vacuüm moet verpakken à la Badbadnotgood.

Het merendeel van het publiek, hoe klein ook, was duidelijk gekomen om Unknown Mortal Orchestra 'Multi Love' te horen spelen. Toen het eindelijk aan de beurt was, kon je moeilijk zeggen dat ze ongelijk hadden gehad: hartepijn, prik in de ogen, heimwee naar de zomer - wat gek was, want het is ondertussen al juli. Vast het weer.

Beetje sneu: even leek het alsof Unknown Mortal Orchestra richting de volle vier sterren aan het laveren was, tot de bende het na 'Can't Keep Checking My Phone' voor bekeken hield en een kwartier voor tijd al de coulissen koos. Nog eens: kleine kwartiertjes, ze kunnen wel degelijk het verschil maken.