null Beeld

Review: Unknown Pleasures

Voor wie het wat kan schelen in deze van Hulken en Neo's vergeven zomerse bioscooptijden: in de Arenberg in Brussel en in de Cartoon's in Antwerpen spelen ze een zwaar melancholieke, hartverscheurende en van een peilloze tristesse overlopende film di...

Erik Stockman

Voor wie het wat kan schelen in deze van Hulken en Neo's vergeven zomerse bioscooptijden: in de Arenberg in Brussel en in de Cartoon's in Antwerpen spelen ze een zwaar melancholieke, hartverscheurende en van een peilloze tristesse overlopende film die laat zien hoe het is negentien te zijn in China: geen pretje, zo blijkt. 'Unknown Pleasures', de titel is overgenomen van het gelijknamige album van Joy Division, is gesitueerd in Datong, een verpauperd, uit door sluiting bedreigde textielfabrieken en afbrokkelende appartementsblokken opgetrokken stadje in de provincie Shanxi, een godvergeten plek waar wij uit vrije wil nooit ofte nimmer naartoe zouden willen trekken - wij verkiezen Cubaanse stranden - maar waaruit Bin Bin en Qiao Ji, de negentienjarige protagonisten uit 'Unknown Pleasures', niet wegraken. Als catatonische patiënten dwalen ze rond door het door werkloosheid en wanhoop aangevreten stadje, hun jeugdige overmoed, wensdromen en verlangens al gefnuikt nog voordat ze de kans hebben gekregen open te bloeien. Net als u en ik willen Bin Bin en Qiao Ji vrij en zorgeloos kunnen leven, en hun graantje meepikken van de Amerikaanse way of life die het land stilaan binnendringt - er mag al eens een blikje Coca Cola worden gedronken - maar steeds opnieuw botsen ze op de muren van een stad waar de toekomstperspectieven even schaars zijn als goeie disco's. 'Je bent een nietsnut,' krijgt Bin Bin van zijn apathische moeder te horen, 'Neem dienst in het leger en donder op.' 'Als ik in het Westen zou wonen,' zegt Xiao Ji, die net 'Pulp Fiction' op dvd heeft gezien, 'zou ik allang een overval hebben gepleegd.' 'Unknown Pleasures' is de nieuwe film van de formidabele Jia Zhangke (35), die zich stilaan begint te ontpoppen als de belangrijkste chroniqueur van het hedendaagse China (zie ook 'Xiao Wu, Artisan Pickpocket' en 'Platform'). Hij heeft resoluut gebroken met de oogverblindende cinema van Zhang Yimou uit de jaren tachtig ('Ju Dou', 'De Rode Lantaarns', 'Het Rode Korenveld'), en serveert ons met 'Unknown Pleasures' alweer een buitengewoon navrante, ongemeen bittere, op digitale video gedraaide prent die, ondanks de verstikkende droefheid, toch af en toe ragfijne straaltjes vage poëzie doorlaat. Toegegeven, 'Unknown Pleasures' vormt een behoorlijk zware test voor uw uithoudingsvermogen: de hele tijd zit je - net als de personages - op iets te wachten (een opstoot van passie, een bevrijdende popsong, een daad), en achteraf voel je je gebroken en mistroostig, maar de dromerige beelden houden je toch in de ban en op de lange termijn - en dat is waar het om gaat natuurlijk - vult 'Unknown Pleasures' je vol mededogen met de jongeren die je in de film hebt leren kennen. Voor hen brengt zelfs de liefde geen soelaas meer; het enige wat ze kunnen doen, is op hun motor springen en hard, heel hard wegrijden, tot ze - ook dat nog! - op een godvergeten highway zonder benzine vallen. Het is niet gemakkelijk om negentien te zijn, - vooral niet in China.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234