Review: US3 - An Ordinary Day in an Unusual Place

Fonkey, fonkey. Het drumloopje uit James Browns 'Funky Drummer' moet zowat the hardest working sample in showbizz zijn en guess what: de nieuwe van US3, 'An Ordinary Day in an Unusual Place' begint net met die ouwe kraker, maar dan zo verhaspeld da...

Michael Knapen

Fonkey, fonkey. Het drumloopje uit James Browns 'Funky Drummer' moet zowat the hardest working sample in showbizz zijn en guess what: de nieuwe van US3, 'An Ordinary Day in an Unusual Place' begint net met die ouwe kraker, maar dan zo verhaspeld dat het een inside joke van producers wordt.

Geoff Wilkinson, het brein achter US3 en zo'n beetje een hiphop-Saint Germain sans red bull of debardeur, leent met smaak een hihat hier en een 'ooh aah' daar, en stuurt de improvisaties van z'n muzikanten op de door hem bijeengesamplede grooves. Probleem: de twee vorige cd's van US3 klonken krèk hetzelfde, en de tweede verkocht beduidend minder dan de eerste (er stond dan ook geen 'Cantaloop' op). Oplossing: een vleugje etnische muziek in the mix gooien en een zangeres aan de line-up toevoegen.

Maar wát een zangeres: Alison Crockett maakt haar entree op het tweede nummer, 'Get Out' - opzwepende souljazz op een jungleritme - en meteen wordt duidelijk wat US3 nodig had: een vrouw met kloten. Een zangeres die weleens van gedaante wil veranderen, ook: op het exuberante 'Let My Dreams Come True', een tamelijk wacko mix van jazz, latin en acid die eindigt met een vintage Cuban pianosolo, komt ze très Shirley Bassey uit de hoek, op 'Sittin' on My Park Bench' klinkt ze dan weer als Lauryn Hills oudere zus.

Ze doet dat zo goed dat we het zelfs jammer vonden als de dienstdoende rapper - in dit geval Michelob, een New Yorkse MC - zijn ding kwam doen. Laidback grooves zoveel je wil, niks op aan te merken, maar in vergelijking met Crocketts glansprestatie misschien just a tad boring.

De arme man moet ongelukkigerwijs ook nog net de tracks vollullen waarop US3 de mist in gaat. 'India', bijvoorbeeld, een in patchouli gedrenkte song die in de seventies misschien nog voor enige opschudding zou hebben gezorgd, maar ons anno nu alleen een welgemeende geeuw kan ontlokken. Of het door sitars geteisterde 'You Can't Hold Me Down'. Inderdaad: sitars.

Alle platen van US3, ook deze, klinken op één of andere manier of je ze al duizend keer gehoord hebt: een smaakvol samenraapsel van samples en livebijdragen van bijzonder getalenteerd jong jazzgeweld. Misschien hebt u er nog wel een plaatsje voor onder de kerstboom.