Review: Vampire Weekend op Rock Werchter 2010 (Main Stage)

De line-up die Schueremans voor zijn zondagse hoofdpodium heeft voorzien, is het equivalent van de 'groep des doods' op any given WK. The Black Keys, Vampire Weekend, Them Crooked Vultures, Arcade Fire, Pearl Jam en noem maar op: bijzonder weinig vullis vandaag. En dat dat niet enkel op papier het geval is, kwam Vampire Weekend hier net met verve, stuitend gemak, schwung en vooral erg veel overtuiging bewijzen. Met nauwelijks twee langspeelplaten in de achterzak speelden de Brooklynites de wei plat, de concurrentie naar huis en onze elastieken benen in de knoop.

Het optreden

Yep, het is vandaag vier juli, de dag waarop elke rechtgeaarde Amerikaan zijn onafhankelijkheid viert; dáárom dus kwam Vampire Weekend het podium opgestapt op de tonen van Born In the USA' en had de drummer zijn stars-&-stripes-marcelleke aangetrokken. Geen idee of het echt diehard-patriotten zijn, maar ze hebben de dag in elk geval niet doorgebracht zonder een dijk van een feestje te bouwen. Het beste nieuws: everybody was invited!

The Boss werd het zwijgen opgelegd door een stomend Holiday', waarna een door een strakke ritmesectie beteugeld Cape Cod Kwassa Kwassa' de toon helemaal zette. Geweldige albumtracks als I Stand Corrected', California English' en M79' plus catchy singlewerk (Cousins', A-Punk', Oxford Comma', Giving Up The Gun') volgden elkaar in ijltempo op - alles samen een shitload aan springerige pop en scherpe hooks, die live bij momenten nog onweerstaanbaarder bleken dan op plaat.

Op aanvraag van frontman Ezra Koenig (die overigens steeds meer op Roger Federer begint te lijken) ging u nummer na nummer met plezier volledig overstag (It's the last day of the festival; you don't have to save up no more'). Een tafereel dat van op de backdrop goedkeurend werd gadegeslagen door Kirsten, de deerne van de Contra'-cover, vandaag achtereenvolgens met geel, rood en blauw oplichtende ogen. Ze moet ons recht in de opengevallen mond hebben gekeken.

One (Blake's Got A New Face)', Horchata', A-Punk', Campus': kiest u maar.

Because, I guess, there are not many Blakes in Belgium, I dedicate this next song to everybody called Geert. Take it away, Geert!'