null Beeld

Review: Various artists - I Am Sam (soundtrack)

Ik was amper geboren toen de Beatles splitten (maar als baby leerde ik, dankzij bezield onderricht van een neef, wel eerst 'Yoko sucks' uitspreken, en dan pas 'mama'), en na alle marketingbombardementen van de voorbije tien jaar, waarbij elke outtake...

Ik was amper geboren toen de Beatles splitten (maar als baby leerde ik, dankzij bezield onderricht van een neef, wel eerst 'Yoko sucks' uitspreken, en dan pas 'mama'), en na alle marketingbombardementen van de voorbije tien jaar, waarbij elke outtake van de demo van de remix van de B-kant van elke Beatles song ooit door Lennon & McCartney opgenomen werd geremastered en in twaalfendertig versies door onze strot geramd, zult u begrijpen dat ik behoefte had aan een lange Beatles-vrije afkickperiode. Niettemin was het een goed en origineel idee om het karakter en de gemoedstoestand van het hoofdpersonage van 'I am Sam' (met Sean Penn en Michelle Pfeiffer) te schetsen aan de hand van Beatles-songs. En de soundtrack is de logische uitloper van dat idee: achttien artiesten coveren een Beatles-klassieker.

En het goeie nieuws is - ook al zou je willen roepen 'Blijf in godsnaam met je poten van die parels af!' - dat hier geen enkele ondermaatse cover op staat. Integendeel: twee derden van deze bewerkingen zijn schitterend. En de casting is dat ook.

Eddie Vedder zingt vlekkeloos en bezield in 'You've Got to Hide Your Love Away'. De 'Let It Be' van Nick Cave lijkt zo van z'n 'The Boatman's call' geplukt (heerlijke backing vocals!) The Black Crowes maken een iets ruiger doorslagje van 'Lucy in the Sky with Diamonds' (de versie van Aimee Mann is een stuk avontuurlijker). Vader en zoon Neil en Liam Finn bouwen een kampvuur in 'Two of Us (we're on our way home)'. En Heather Nova is zo slim geweest om een song te kiezen die goed bij haar flinterdunne stemmetje en bordkartonnen persoonlijkheid past: 'We Can Work It Out'. Het minst van al, maar nog steeds behoorlijk, is Sheryl Crows versie van 'Mother Nature's Son'.

Ook muzikanten uit het peloton stellen niet teleur. Ben Harper verbouwt 'Strawberry Fields Forever' grondig, maar de song blijft overeind. Rufus Wainwright is ontroerend in 'Across the Universe'. Sarah McLachlan speelt een wonderlijk mooie versie van 'Blackbird'. De Stereophonics maken 'Don't Let Me Down' nog klaaglijker dan het al was. Chocolate Genius kruist de Beatles met Lenny Kravitz in 'Julia'. En Howie Day maakt van het jolige 'Help!' een dramatische noodkreet. In het peloton laat alleen Grandaddy het met de faux-grunge van 'Revolution' wat afweten.

Dat al deze mooie, zorgvuldige, genuanceerde, intense covers in minder dan drie weken tijd werden opgenomen, maakt het zaakje er nog indrukwekkender op. Maar, neen, vrienden, geen van deze versies is zo goed als het origineel.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234