null Beeld

Review: Various - Blue Skied An' Clear


Slowdive coveren is net zo'n onbegonnen werk als - pakweg - de film 'Human Nature' navertellen aan uw bomma van vierenzeventig. En toch keken we heel erg uit naar deze 'Blue Skied An' Clear', waarop de verzamelde artiesten van het Berlijnse Morr-la...

Herbert Struyf


Slowdive coveren is net zo'n onbegonnen werk als - pakweg - de film 'Human Nature' navertellen aan uw bomma van vierenzeventig. En toch keken we heel erg uit naar deze 'Blue Skied An' Clear', waarop de verzamelde artiesten van het Berlijnse Morr-label precies die mission impossible nastreven.


'Blue Skied An' Clear' - één cd met Slowdive-covers en een tweede met tracks 'inspired by Slowdive' - kwam er omdat labelbaas Thomas Morr geen toestemming kreeg de platen van het intrigerende shoegazer-combo uit het begin van de jaren negentig opnieuw uit te brengen. We zijn er blij mee, want het is een ideale discman-plaat geworden die je het best beluistert terwijl je in beweging bent, het liefst onder een blauwe, heldere hemel. Pas als je de songs één voor één gaat beluisteren, blijken er toch net iets te weinig verrassingen tussen te zitten.

Onze favoriete Slowdive-cover is die van Styrofoam: zijn versie van 'Altogether' twijfelt tussen donkere dreunen en slaperige yeah-yeah-yeah-pop, tussen het absolute duister van deep space en een besneeuwde tuin in een anonieme voorstad waar de lucht zo koud is dat je longen pijn doen als je ademt. Ook tamelijk Spitze: B. Fleischmann & Ms. John Soda met het bezwerende 'Here She Comes'; het duo Komëit, in een pulserend duet voor stem en antwoordapparaat; en de IJslandse gletsjernimfen van múm in 'Machine Gun'. Op cd twee valt vooral Guitars 'House Full of Time' op, dat on-waar-schijn-lijk veel wegheeft van een outtake uit de legendarische 'Loveless'-elpee van My Bloody Valentine. Wirklich wunderschön, maar het Deense trio Future 3 overtreft de Italianen nog net door hun eigen 'Stuff' te bestoken met de fantastische dub tactics die de heren na hun uren exploreren onder de naam System.

Twee jaar geleden haalde de eerste dubbele Morr-compilatie 'Putting The Morr Back into Morrissey' nog talloze eindejaarslijstjes, maar intussen krijgt het label steeds meer kritiek: het zou verstrikt zitten in zijn eigen esthetiek, de typische melancholie zou tot een formule verworden zijn. Voorlopig is het gelukkig nog lang niet zover: op 'Blue Skied An' Clear' voegt het label elementen uit dub (Future 3, Populous), gitaarpop (Guitar), electro (Solvent) en zelfs - heel voorzichtig - uit trance (Ulrich Schnauss) aan de eigen sound toe. Tot nader order klinkt die zoektocht behoorlijk spannend: ons hoort u voor één keer niet klagen.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234