Review: Various - Seasonal Greetings

Kerst-cd's worden doorgaans het best op zolder bewaard, in een stevige kartonnen doos met in grote letters Tombola Volleybal erop geschreven, maar een paar uitzonderlijke exemplaren hebben het toch tot in onze platenkast geschopt: 'A Christmas Gift f...

Herbert Struyf

Kerst-cd's worden doorgaans het best op zolder bewaard, in een stevige kartonnen doos met in grote letters Tombola Volleybal erop geschreven, maar een paar uitzonderlijke exemplaren hebben het toch tot in onze platenkast geschopt: 'A Christmas Gift for You' van Phil Spector bijvoorbeeld, Lows 'Christmas', een paar kerstsingles van The White Stripes en The Free Design, het stichtende 'Sock It to Me, Santa' van The Lazy Cowgirls - en nu ook deze 'Seasonal Greetings'.

'Seasonal Greetings' is een ouderwetse compilatie-tape met de dertien favoriete kerst-, sneeuw- en winterliedjes van Heiko Hoffmann, de hoofdredacteur van het Duitse dance-blad Groove. Dat de man smaak heeft, bleek eerder dit jaar toen hij zijn eerste verzamelaar uitbracht: 'The Asthmatic Worm' bevatte puike bijdragen van uiteenlopende artiesten als Doctor Rockit, Carsten Nicolai en Dntel. Maar ook op het iets minder spits getitelde 'Seasonal Greetings' blijkt weer dat Hoffmann het Handboek Voor De Gevorderde Mixtape-Hobbyist behoorlijk onder de knie heeft.

'Altijd beginnen met een sterke binnenkomer', luidt de eerste richtlijn, en dus koos der Heiko voor het fenomenale 'Long Way Around the Sea' van Low als openingstrack: meteen de beste song van de plaat. De 'verrassende cover' (richtlijn 2!) komt van Erlend Øye (Kings Of Convenience), die er zowaar in slaagt zonder één spatje ironie Wham!'s 'Last Christmas' uit de netjes gemanicuurde klauwen van Radio Donna te rukken. Verder smokkelt Hoffmann op een strategisch moment een 'grote naam' binnen (richtlijn 3!): Badly Drawn Boys afsluiter van zijn 'About a Boy' - 'Donna And Blitzen' - is track nummer 9. Meer dan de helft van de nummers op deze plaat is overigens niet nieuw, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn als de songs samen een mooi afgerond geheel vormen, terwijl ze toch allemaal van hun blauwdruk - akoestische gitaar met strijkers en/of keyboards, fluisterzang en nauwelijks drums - durven af te wijken (richtlijn 4!). Zo contrasteert de subtiel sputterende electronica van Future 3's 'It's That Time Again' met de warme orgelklanken, gitaartokkels, Casio-tonen en bedeesde zang van Komeït. En terwijl het lijkt alsof Sarah Cracknell van St Etienne in een bikers bar in Twin Peaks staat te croonen, verricht Domotic wonderen met een paar stijve zinnetjes Engels, een wolk flikkerende static en een spinnend orgeltje.

Als we u dan nog vertellen dat al die broze schoonheid ook nog eens heel origineel verpakt is (richtlijn 5!), met prachtig artwork én een kortverhaal van Paul Auster erbij, dan hoeft u niet langer te twijfelen: laat uzelf 'Seasonal Greetings' cadeau doen, zet múms betoverende 'Nóttin Var Svo Ágæt Ein' op repeat, kruip in bed met de gordijnen open, en blijf luisteren tot het begint te sneeuwen. Want sneeuwen zál het.