Review: Various - The Secret History of Rock & Roll

Van de muziek die u en ons zo na aan het hart ligt - wat doét u anders op deze pagina's? - wordt wel eens abusievelijk gezegd dat ze in 1954 met 'That's All Right' van Elvis Presley begon, en dat wij elk gitaarakkoord dat vandaag de dag door jon...

Van de muziek die u en ons zo na aan het hart ligt - wat doét u anders op deze pagina's? - wordt wel eens abusievelijk gezegd dat ze in 1954 met 'That's All Right' van Elvis Presley begon, en dat wij elk gitaarakkoord dat vandaag de dag door jonge balsturige Libertines of White Stripes wordt aangeslagen dus aan The King te danken hebben. Een enkele overmoedige betweter gaat wat verder terug in de tijd, en werpt de namen op van Louis Jordan, Muddy Waters of Hank Williams. In dit feestnummer ter ere ván zouden wij The King graag geven wat The King toekomt, maar in het echt begon het natuurlijk allemaal al veel vroeger, in de jaren ’20.

Gespecialiseerde labels (Yazoo, Document, Frémeaux...) brengen steeds chiquere compilaties uit, maar die zijn te vaak op maat gesneden van de freak: een box met acht cd's van pakweg country blues-legende Charley Patton, begin er maar aan.

Niet zo evenwel BMG, dat het beste uit de kelders van Victor en zijn subsidiary Bluebird op vier afzonderlijke cd's (samen honderd songs) verzamelde. Onder de overkoepelende titel 'When the Sun Goes Down: the Secret History of Rock & Roll' zijn dat 'Walk Right In', 'The First Time I Met the Blues', 'That's Chicago's South Side' en 'That's All Right', die de periode tussen 1927 en 1950 bestrijken. Dat Victor en Bluebird toen spelbepalende labels waren, verleent de cd's alleen maar meer cachet.

De definitieve r&r-geschiedenis vertelt 'The Secret History of Rock & Roll’ niet, die moet nog geschreven worden, maar het is een goudmijn. Bovendien hebben de samenstellers de gebruikelijke oogkleppen afgelaten: blues, country en zelfs lichte doses jazz staan hier broederlijk en in uitgekiende volgorde naast elkaar en worden middels verzorgde, gebalde maar informatieve hoesteksten geduid. En zowel grote namen (Carter Family, Blind Willie McTell, Sonny Boy Williamson, Jimmie Rodgers, Arthur 'Big Boy' Crudup (met het originele 'That's All Right'), Big Bill Broonzy en vele anderen) als onbekende one-record wonders en de occasionele find ('Get Rich Quick' bijvoorbeeld, de eerste opname van Little Richard) sieren de tracklisting. Hieronder vindt u de volledige lijst van 100 songs en vertolkers.

Volume 1: Walk Right In (Bluebird/BMG 09026 63986)

Robert Petway Catfish Blues
Big Joe Williams Baby Please Don't Go