Review: W.E.

Toen Angelina Jolie enkele maanden geleden uitpakte met haar regiedebuut, werd hier en daar gekwaakt dat het om een glossy vanity project ging – een sentimenteel filmpje van een behaagzieke-celeb-die-voor-de-verandering-eens-wil-regisseren.

Ten onrechte: wie de moeite nam om daadwerkelijk naar 'In the Land of Blood and Honey' te gaan kijken, zag een verrassend sober, bikkelhard en kundig gemaakt drama – een prachtig visitekaartje.

Wat een contrast met 'W.E.', de felbesproken film van die andere regisserende celeb: Madonna. In haar tweede zelfgemaakte prent (haar debuut 'Filth and Wisdom' is hier nooit uitgekomen) werpt mevrouw Ciccone haar licht op een intrigerend personage: Wallis Simpson, een tweemaal gescheiden Amerikaanse dame die het Engelse koningshuis ei zo na compleet in diskrediet bracht toen ze huwde met Edward VIII( noot: de romance tussen Wallis en Edward vormde al een subplotje in het superieure 'The King’s Speech', met Guy Pearce als de rebelse koning en Eve Best als diens geliefde).

Parallel aan die eerste verhaallijn vertelt Madonna (terloopse vraag: stond ze in haar puntbeha van Jean Paul Gaultier te regisseren, of gewoon in hotpants?) de geschiedenis van Wally (Abbie Cornish), een in New York vertoevende jongedame die zich wanhopig probeert los te rukken van haar overspelige vriendje en zich gaandeweg begint te identificeren met de vrijgevochten Wallis – ze slaat zelfs af en toe een babbeltje met haar geest!

En het is hier dat 'W.E.' als een grijze mus de mist ingaat: Madonna’s pogingen om de twee vrouwenhistories aan elkaar te spiegelen doen hopeloos gekunsteld aan, en voor de rest vonden wij het gewoonweg doodjammer dat de cineaste de relatie tussen Wallis en Edward – toch één van de meest omstreden liefdesgeschiedenissen van de twintigste eeuw – compleet ondergeschikt maakt aan een vrij kleffe en banale 'Express yourself!'-boodschap (kenschetsend voor Madonna’s eerder twijfelachtige aanpak is dat ze als een blind pauwinnetje voorbijgaat aan de sympathieën die het paar voor Adolf Hitler voelde).

Ook de lookvan de film stelt teleur: als een kind dat niet kan kiezen uit verschillende snoepjes, pakt Madonna nu eens uit met lange tracking shotsen dan weer met beverig camerawerk – vooral de eindeloze close-ups van opgetooide kapsels, tintelende champagneglazen, glinsterend zilverwerk, dure sigarettenhouders, zakdoeken in vestzakjes en vingers die zenuwachtig aan halskettingen frunniken, begonnen ons na verloop van tijd serieus te enerveren.

De stelling dat er in Madonna een begaafde cineaste schuilgaat, blijft vooralsnog onbewezen.

Bekijk de trailer: