null Beeld

Review: 'Wij zijn K3: de droom gaat verder' op VTM

Een paar uur voor de start van deze driedelige realityreeks over de groenste K3, werd bekendgemaakt – in 'Het nieuws' op VTM nota bene – dat de iets rijpere K3 het dan toch nog niet voor bekeken houdt.

Ze besloten hun afscheidstournee, en het spijzen hunner bankrekening, te verlengen zodat alle twingers die zijn grootgebracht met 'Oya Lélé' en 'Heyah Mama' hun gat er nog één keer finaal kunnen afdansen. Een doel dat mijns inziens nobel noch nodig is.

Voorts vroeg ik me af waarom iedereen het al wekenlang over ‘de K3’tjes’ heeft. Zelfs kwaliteitskranten berichten zonder enige vorm van ironie over ‘de oude en de jonge K3’tjes’. Als die trend zich doorzet, moeten we gewag gaan maken van de Tooltjes, de Raketkanonnetjes, de Triggerfingertjes of – god beware – de Heideroosjes.

Maar 'De droom gaat verder', dus. Het viel me op dat die toch niet zó gek veel verder ging: de eerste aflevering ging immers grotendeels naar het herkauwen en becommentariëren van de talentenjacht zelf. Verder werden kosten noch moeite gespaard om het hele circus – van dirigent Gert Verhulst over leeuwentemster Kristel Verbeke tot de gedresseerde hondjes in apenpakjes zelf (ofte Marthe, Klaasje en Hanne) – er zo sympathiek mogelijk te laten uitzien. Wanneer ik de #wijzijnK3 bekeek op Twitter, bleek dat VTM daar met glans in geslaagd is. Ik beeldde me in dat, de toekomstige omzet indachtig, het handengewrijf ten huize Verhulst zo exuberant geweest moest zijn, dat er gemakkelijk stroom voor zo'n 783 Vlaamse gezinnen mee kon opgewekt worden.

Kijk, ik hou van vuile woorden (voorpret is mijn favoriet) maar bij het horen van 'marketing' word ik toch een beetje onwel. Zeker als het niet bij een simpel woord blijft, maar vanuit alle gaten en spleten van mijn televisietoestel komt gedropen. De grote hoeveelheid zuur die zo'n dosis marketing bevat, zorgt trouwens voor felle corrosie van de geloofwaardigheid. De sms'en die de drie K's in hun vrije tijd naar elkaar zouden sturen en zo knullig opsprongen op 't scherm: OH EM GEE! Drie jonge vrouwen die op een compleet geconstrueerde en gecontroleerde manier gedoemd zijn om elkaar de komende jaren méér te zien dan wij de achterkant van hun tong, dat zijn uiteraard meteen BFF's.

Waar ik nu al naaruit kijk: een vervolgreeks à la 'Over 5 jaar', waarin de immer charmante Wim De Vilder polst naar de inmiddels gefnuikte spontaniteit van Hanne, de tenniselleboog door het vele wuiven van Marthe en de doffe blik in die eens zo stralende ogen van Klaasje. En of dit werkelijk 'het beste was dat hun ooit kon overkomen'.


Quote

'Er zijn nu mensen die me een broodje brengen, en dan denk ik ‘dat me dat is overkomen!’ Wow.’ - Klaasje


Tweet

Nou.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234