Review: William Shatner - Has Been

Wat een bizarre plaat heeft acteur William 'Captain James Tiberius Kirk' Shatner (73!) met 'Has Been' alweer op de mensheid losgelaten! Van zijn vorige chef d'oeuvre (de spoken word-elpee 'The Transformed Man' uit 1968: lappen Shakespeare afgewisseld...

Wat een bizarre plaat heeft acteur William 'Captain James Tiberius Kirk' Shatner (73!) met 'Has Been' alweer op de mensheid losgelaten! Van zijn vorige chef d'oeuvre (de spoken word-elpee 'The Transformed Man' uit 1968: lappen Shakespeare afgewisseld met covers van bekende songs) kwam alleen een tenenkrommend 'Lucy in the Sky with Diamonds' tot ons - ruim een kwarteeuw na datum weliswaar, en via een website met foute liedjes van acteurs en andere non-muzikanten die het ooit overmoedig op een 'zingen' hadden gezet.

Zingen kan de voormalige gezagvoerder van Starship Enterprise nog altijd niet, maar op het ironisch getitelde 'Has Been' komt hij daar met de hulp van zijn maatje Ben Folds (producer, co-songschrijver, arrangeur, zanger, pianist) en een paar bekende vrienden behoorlijk mee weg. Die vrienden zijn Joe Jackson, Aimee Mann, Henry Rollins, countryster Brad Paisley, een gospelkoor en nog wat goed volk, zoals: een stel uitstekende begeleiders en de Britse auteur Nick Hornby, die samen met Ben Folds 'That's Me Trying' schreef.

Bereid u bij 'Has Been' voor op een unieke trip - horen is geloven! - die u onbedaarlijke lachstuipen zal bezorgen (dat koor dat op het einde van 'Common People' plompverloren door de strofe baggert! Die cowboys in 'Has Been'!) maar evengoed nu en dan uw keel zal dichtsnoeren (het dramatische 'What Have You Done?' bijvoorbeeld, waarin Shatner naar waarheid vertelt over hoe hij op een zomeravond zijn vrouw levenloos in hun zwembad aantrof en haar nog probeerde te reanimeren: 'The water was still and so was she/I dove in with so little breath/But in truth I knew/I was too late for death'). Shatner zingt niet, maar declameert zijn autobiografische teksten als in een luisterspel. Dat kan gauw vervelen - een paar nummers dóén dat ook prompt - maar gelukkig zorgen de gastvocalisten en arrangeur Folds voor genoeg afwisseling. Zo steekt de zang van Joe Jackson in 'Common People' (een cover van de Pulp-hit uit 1995, en deze week op één in Humo's & StuBru's 'Arriba!'-lijst) wondermooi af tegen de voordracht van Shatner, blijven elders de zotte invallen van Folds-de-arrangeur de dreigende eentonigheid voor, bieden de rake teksten vol zelfspot soelaas of doen de gastzangers waarvoor ze aangezocht werden, een nummer boven de declamatie uittillen: Aimee Mann in het satijnen 'That's Me Trying', Henry Rollins en gitarist Adrian Belew in het sikkeneurige ouwemannenzaaglied 'I Can't Get Behind That', of Brad Paisley in de afsluitende pianoballad 'Real'. Maar de absolute hoogtepunten op 'Has Been' zijn, naast de single 'Common People', de hilarische gospel 'You'll Have Time' ('I hate to be the bearer of bad news/But you're gonna die/I tell you who else left us/Passed on down to heaven, no longer with us/Johnny Cash, JFK, that guy in the Stones/Lou Gehrig, Einstein and Joey Ramone') en het met het electro-duo Lemon Jelly geschreven en gespeelde, bijna sacrale 'Together'.

Intrigerend plaatje, dat u zult koesteren (zoals wij) dan wel meteen van u afgooien. Vooraf beluisteren is aanbevolen.