Review: Wiz Khalifa op Rock Werchter 2012

‘Dadelijk crazy dood chillen bij Wiz Khalifa’ tweette een Hollander een halfuurtje voor het concert van Cameron Jibril Thomaz - Wiz Khalifa voor zijn 6,5 miljoen volgelingen op Twitter, en voor zijn goeie vriend Snoop Dogg. Uitstekend idee trouwens: Wiz besloot het publiek niet wakker te mókeren (bof: dat hadden die van Mastodon al gedaan) maar ze ongemerkt mee te sleuren in een soulhoptrip.

Kristoff Tilkin

Op de planken

‘It’s all about havin’ a good time tonight’ bromde Wiz toen hij tien minuten later dan voorzien – dikke toeters laten zich niet op 1-2-3 oproken – het podium op schuifelde, zijn skinny jeans vér onder de kont geschoven. (Belachelijk zicht, maar dat zeiden ze destijds ook over ons houthakkershemd en onze gescheurde jeans. Achteraf gezien hadden ze gelijk. Oh well, whatever.) Zijn driekoppige band dropte lekkere grooves die ook van Snoop Dogg hadden kunnen zijn, maar hey: er zijn slechtere referenties denkbaar. Al hoeft hij de patroonheilige van het wietblad nu ook weer niet té hard achterna te hollen: ‘All I need is Mary Mary Mary / I ain’t fuckin’ with no other drug’ klonk het ergens. Toegegeven: het klinkt stukken meer swag dan ‘Just say no’, maar toch.

Verder walsten Wiz en zijn maats langs nummers uit ‘Rolling Papers’ en de mixtape ‘Kush and Orange Juice’, terwijl de prima nieuwe single ‘Work Hard, Play Hard’ en de nummer één-hit ‘Black & Yellow’ het hek in één vloeiende beweging deden dichtvallen. Net wat wij nodig hadden op dit uur van de dag.

Funfact: een uurtje na zijn concert tweette Wiz een foto met het onderschrift ‘Sex’. Een foto van een wafel met stroop en slagroom. Amerikanen!

Dobberde mee op de crazy vibes die Wiz over de wei joeg. Stak buitenmaatse toeters in de lucht om aan te geven dat men down with Wiz is.

‘Black & Yellow’, toch wel. Niet voor niks op nummer één gestaan in de Amerikaanse Billboard. Al kunnen we de Antwerpse tekst uit de versie van Halve Neuro niet meer wegdenken: ‘Wa is da? Joenge da’s nikske / Blut en blijven gaan / Nog een remixke!’

Krijsen, tieren, blaten: de festivalcitaten

‘Who got the best weed? Is it over here? Or over here?’ Wij waren plots héél benieuwd naar de rider van Wiz.

undefined