null Beeld

Review: Wu-Tang Clan - Iron Flag


1993. De groep Wu-Tang Clan brengt een plaat uit genaamd 'Enter the 36 chambers'. De beats zijn hard en nieuw. Er wordt met kromzwaarden gevochten in de interludia. Negen rappers noemen zichzelf killah bees, en inderdaad, ze omsingelen je als een z...

Gert Van Nieuwenhove


1993. De groep Wu-Tang Clan brengt een plaat uit genaamd 'Enter the 36 chambers'. De beats zijn hard en nieuw. Er wordt met kromzwaarden gevochten in de interludia. Negen rappers noemen zichzelf killah bees, en inderdaad, ze omsingelen je als een zwerm; ze zijn al dvd als wij nog een te traag draaiende K7 zijn. Blanke journalisten vinden hun debuut de beste rockplaat van het jaar. Het is van de jaren tachtig geleden, om precies te zijn van toen Public Enemy debuteerde, dat zoiets onze brothers nog is overkomen. Een blanke gast op de bus tussen Mechelen en Rijmenam draagt een Wu Wear-hoodie, zo'n grijze sweater met een kap. In die dagen stelden we ons nog naïeve vragen als: 'Hoe diep moet de ironie gaan voor ze niet meer ironisch is?' 'Kan iemand ons vertellen waar de uitgang is?' en 'Zijn dat de sirenes van de witjassen of brandt het weer in onze hood?'

Muziek, dan maar! Wu-Tang Clan heeft in zeven jaar tijd 24 (!) naar popnormen totaal mysterieuze, loeiharde en telkens bijbeldikke boeken bevattende platen gemaakt, en, nog straffer, heeft van die handel meer dan 20 miljoen exemplaren gesleten ook.

2001. 'Iron Flag' is de vierde groepsplaat waarop alle negen Clan-leden meedoen. Nu ja, eentje vloog in de bak en toen waren ze nog met acht. U kent die ene mijnheer, Ol'Dirty Bastard, van het popnieuws: hij gaat dapper waar geen rapper, geen rockster, wat zeggen we, zelfs geen Mongoolse warlord ooit is geweest: hij werd achtereenvolgens in de bak gegooid voor het stelen van sneakers van 50 dollar (jawel), voor het bezit van een kogelvrije vest (!) en voor 'terroristisch' gedrag tegen buitenwippers (?). Toen hij na het meermaals 'uitproberen' van crack in een gesloten afkickcentrum werd gestopt, ontsnapte hij, trad hij een paar keer stiekem met de Clan op, en vertelde vanop het podium onder meer dat hij tot alles bereid was, zelfs tot 'het eten van vogelzaad of wat dan ook'. Niet lang daarna werd hij op het parkeerterrein van een McDonald's ingerekend omdat hij de flikken voor handtekeningenjagers hield. 'Maximum respeck, Ol' Dirty! Bigupyaself!


2001 dus. 'Iron Flag' is een tegenvaller. Als de beats meer dan eens uit de auto's van Dr. Dre lijken te komen, denk je: 'Hebben we hier 800 ballen voor neergeteld?' Ooit had de Wu-Tang Clan een kloteleven in de Killah Hills projects, maar ook een doel. Shaolin, hun buurt in Staten Island, was het hart en het brein van de wereld, en Medina of Manhattan het Babylon dat een lesje verdiende. Nu zijn ze rijk, maar zakken ze dieper en dieper weg in de verveling van hun eigen patronen. Ooit beefde men voor hen als voor Muammar-El-Kadhaffi en de Palestijnen, nu klinken ze in hun teksten als de enthousiaste huurlingen van Giuliani. ('Together we stand/ Divided we fall/ Mr.Bush sit down/ We're in charge of the war'). Of begrijpen we het niet?


We think not! De Clan deed ooit de best denkbare dingen voor hiphop: volstrekt paranoïde en ongenuanceerd de illusie verkopen dat het ooit beter zou gaan met de wereld. Dat ze daarbij hun waarheid aan ons opdrongen, namen we erbij. Het duurde toen tenminste geen vier songs voor we een keer verrast werden. Die verrassing op 'Iron Flag' heet Flavor Flav van Public Enemy, de guest vocal van 'Soul Power', maar ook hij is na twee draaibeurten weg.

Wij tellen op 'Iron Flag' drie uitstekende momenten. 'Uzi' is een dikke lasagna van een rapsong met een schitterende sample van koning RZA, die hier opnieuw bewijst dat hij - en niemand anders - de Brian Wilson van de hiphop is: alleen jammer dat ook 'Iron Flag' zijn 'Pet Sounds' niet is. Ook 'Y'all Been Warned' is hiphop-rhymes met geslepen pijlpunten: denk dit keer Apocalypse now. Denk: deze mensen weten dat ze gelijk hebben, en hun vrienden zijn zwaargewichten die je weten te vinden als je hen tegenspreekt. That's hiphop for you! Ook afsluiter 'The W' is een film: één die begint bij 'I grew up around block parties...'. Wij kijken er even graag naar als naar pakweg 'The Man Who Wasn't There'.

Drie goeie songs betekent ook: tien songs die de concurrentie, zelfs die van de westkust, ook had kunnen maken. We zijn wát blij dat we in het Europa van Starflam ('Survivant') en Roots Manuva ('Run Come Save Me') wonen.

Now let the saga continue,... bitch! En euh... 'Fight the power!'

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234