Review: Wuthering Heights

Het zijn gouden tijden voor de tomeloze romantici onder ons: het prachtige ‘Jane Eyre’ is nog maar net uit de bioscoop verdwenen of daar verschijnt de nieuwe verfilming van die andere onsterfelijke gothic romance-klassieker in de donkere zaal: ‘Wuthering Heights’.

Erik Stockman

Zelfs na honderdvijftig jaar gloeit het verhaal nog van passie en dweepzucht: terwijl het onophoudelijk bakstenen regent en de wind woest blazend aan de heidegrond rukt, staat de arme slaaf Heathcliffe (de zwarte acteur James Howson maakt hier zijn debuut) vanuit elke porie van zijn lichaam te smachten naar Catherine (Kaya Scodelario), de dochter van Mr. Earnshaw.

Regisseuse Andrea Arnold (‘Red Road’, ‘Fish Tank’) heeft zich de roman van Emily Brontë helemaal eigen gemaakt: ze gooide de bovennatuurlijke elementen overboord, schrapte de meeste dialogen, stripte de plot tot de kale essentie, en koos voor een ruwe en zintuiglijke filmstijl, zonder muziek en met een stikdonkere fotografie – je bent blij wanneer er eens een deur openzwaait en een streepje licht binnenvalt.

De echte hoofdrol is weggelegd voor het woeste landschap waarin de wrede geliefden ronddwalen en voor de hartstocht, natuurlijk: ‘Mijn leven is bitter geweest sinds ik jouw stem voor het laatst hoorde,’ declameert Heathcliff, en je voelt zijn koorts en zijn smart alsof ze een deel van jezelf vormen.

Bij het verlaten van de bioscoop trokken wij de kraag van onze jas steil omhoog, zelfs al gloeide de zon aan de hemeltrans.

Bekijk de trailer: