Review: Wyclef Jean - The Preacher's Son

Wachten op de al zo vaak aangekondigde derde Fugees-plaat is tamelijk zinloos geworden, vrezen we. Lauryn Hill heeft zich de afgelopen jaren meer beziggehouden met het bestuderen van de bijbel dan met het maken van een opvolger voor 'The Miseducation...

Wachten op de al zo vaak aangekondigde derde Fugees-plaat is tamelijk zinloos geworden, vrezen we. Lauryn Hill heeft zich de afgelopen jaren meer beziggehouden met het bestuderen van de bijbel dan met het maken van een opvolger voor 'The Miseducation of Lauryn Hill', laat staan dat ze aan een nieuwe Fugees zou denken. Het botert ook niet meer tussen haar en Wyclef Jean, en derde groepslid Pras Michel heeft Wyclef in een interview zelfs 'de kanker van The Fugees' genoemd.

Soit. Wyclef gaat onverstoord door met platen maken, en zoals het bijdetijdse hiphoppers betaamt, zingt hij tegenwoordig meer dan hij rapt. 'The Preacher's Son' (zijn vierde) opent ijzersterk met 'Industry', een pakkende lament over de drive-by shootings en vetes in de hiphopwereld (waarin hij ook zichzelf niet spaart: 'And sometimes when I dream, that's when I wake up/I kinda hoped that The Fugees didn't break up'). Nummer twee is zo mogelijk nog overweldigender: 'Party to Damascus', een uitzinnige vloervuller waarin Missy Elliott ons alle hoeken van de kamer laat zien.

En Missy Elliott is trouwens niet de enige topper op de plaat: onder anderen Patti LaBelle ('Celebrate'), Carlos Santana ('Three Nights in Rio') en Wayne Wonder en Elephant Man ('I Am Your Doctor') zorgen voor topnummers, en ook het bezwerende, van Bollywood-samples voorziene 'Rebel Music' (met Prodigy van Mobb Deep) is een hoogtepunt.

Helaas bestaat de rest van de plaat uit tweedehandse R&B-nummertjes, vaak dan nog opgeluisterd door zangeressen van het slag Monica of Sharissa. Nog een geluk dat Wyclef zelf maar één keer zijn falsetstem bovenhaalt: in de lachwekkende Marvin Gaye-pastiche 'Baby'.

'The Preacher's Son' is een plaat van toppers en vullers, maar de uitschieters behoren wél tot het beste wat Wyclef solo al te bieden had. Vraag of u ze misschien voor halve prijs kunt krijgen.