Review: Youngblood Brass Band - center: level: roar

Er wordt op 'center: level: roar' van de Amerikaanse Youngblood Brass Band nogal wat afgetoeterd, maar dat mag van een stel bezielde blazers natuurlijk niet verbazen. Het achtkoppige gezelschap rond Nat 'The Warrior' McIntosch (sousafoon, trombone, e...

Charlie Poel

Er wordt op 'center: level: roar' van de Amerikaanse Youngblood Brass Band nogal wat afgetoeterd, maar dat mag van een stel bezielde blazers natuurlijk niet verbazen. Het achtkoppige gezelschap rond Nat 'The Warrior' McIntosch (sousafoon, trombone, eufonium en tuba) en David 'dciph' Henzie-Skogen (snaardrum, percussie, stem) deelt in het verzorgde cd-boekje trots mee dat 'This album was made entirely with horns, percussion and voice. There is no sampling/looping of any instruments.' Zo organisch en bloedeerlijk klinkt deze uitmuntende 'center: level: roar' ook. Maken naast de eerder genoemde instrumenten ook nog hun opwachting in de vijftien nummers (afwisselend raps en instrumentals, goed voor bijna zeventig minuten muziek): tenorsax, trombone, verschillende trompetten, conga's, koebellen, kalebassen, de berimbau, de surdo, de pandeiro, bamboestaven én het geluid van gevulde waterkannen. U hebt het ongetwijfeld nooit eerder samen op één cd gehoord!

Maar hoe dat uiteindelijk klinkt, want dat het daar toch wel om gaat? Als een onweerstaanbare, broeierige mix van funk, hiphop, rap, New Orleans-jazz, soul en Latin, in 'Avalanche' aldus onder woorden gebracht: 'We're that force/bombing from up north/militant prose/elevate shows/opening lore's musical doors/the underground torch/shine bright enough to blind/here to move your feet your mind and your behind'. En met uw gat schudden kán: op 'culture: envy: war' bijvoorbeeld, de song die de kippenneukers die beweren dat rap - en bij uitbreiding hiphop - in een doodlopend steegje is aanbeland en zich geen uitweg meer weet lik op stuk geeft. Of op het Braziliaans aandoende want de opwinding van de capoeira-gevechtsdans uitdragende 'Diaspora', op de rap 'Avalanche', op de nu en dan aan James White & The Contortions herinnerende instrumental 'Camouflage', op het bizarre, geheel door sousafoon gedragen 'Nate McCarish Handbills for No Man' en op de machtige lap die 'Under Your Influence' heet en voorzien is van een schitterende tekst die leest als een boek ('Tonight I go boxing with words', luidt het in de eerste strofe).

De Youngblood Brass Band verzorgt op Pukkelpop een 'walking performance' (vrijdag 29 augustus op de wei tussen het volk) en keert een paar maanden later terug voor een cluboptreden in de AB (26 november). Laat deze orkaan u wegblazen.