Review: Youth Lagoon op Rock Werchter 2013 (Klub C)

Youth Lagoon: het boek is beter.

Frederick Vandromme

Wat maakt een goed concert?

Daverend enthousiasme bij het publiek? Voldoende publiek tout court? Een verrassend en slim opgebouwde setlist? Welnee. Allemaal externe factoren. Er bestaat geen sluitende definitie, maar aan één lakmoesproef houden we vast: bestaat het vermoeden dat er, na het optreden, nieuwe zielen gewonnen zijn? Zou er iemand zijn die, uit niets dan vrijblijvende interesse, naar de KluB C was afgezakt en achteraf geneigd was om ook de bijhorende plaat te kopen? Het antwoord, na 35 minuten Youth Lagoon, is: lijkt ons sterk.

'Wondrous Bughouse', de tweede van Trevor Powers als Youth Lagoon, is een van de ontroerendste, verrassendste en allround beste platen van het lopende jaar. Het concert dat wij vandaag gezien hebben, heeft daar geen moment aan kunnen tippen.

Powers - gekromd over zijn microfoon, turend in de verte, nukkig aan kabeltjes trekkend - is geen podiummens. Zijn snerende, door telefoonboeken snijdende stem komt beter tot zijn recht op plaat. Youth Lagoons neurotische soul is gebaat bij de nuance van de koptelefoon, en minder bij witte ruis van een ongemakkelijk krakende houten vloer.

Er werd geopend met 'Mute', dat overstuurd klonk. Je zag er de schoonheid nog wel van in, maar een sterke bril strekte tot aanbeveling. 'Sleep Paralysis' ging al iets beter, en tijdens 'Pelican Man' noteerden we voor het eerst een streep kippenvel. Een stréép. Indien perfect gebracht staat 'Pelican Man' garant voor een heel korenveld. Het was af en toe even dromend de lucht ingaan, om veel te vaak bij de voeten terug naar onder gesnokt te worden. Vanaf 'July', een oud nummer, was hij ons weer helemaal kwijt. Hij leek ons ook nooit echt te willen houden.

Napalm in het hart.

undefined

undefined

Youth Lagoon is de eerste band die we dit weekend letterlijk hebben zien afdruipen. Eigenlijk was het een misverstand. Powers mompelt 'Thank you very much'. Het publiek gaat ervan uit dat het een tussendtijdse bindtekst betreft, bleken het zijn afscheidswoorden te zijn. De groep schuifelde van het podium, en tegen dat u en ik van onze milde verbazing bekomen waren en alsnog de handen op elkaar zetten, was hij al niet meer te zien.

Een kleine, maar enthousiaste kern fans.

Schrijnend: tijdens het optreden was The Barn karig gevuld, vijf minuten nà afloop stond het er al helemaal vol voor de volgende band: Bastille. Mocht u dit vandaag - zondag 7 juli - nog lezen, toegang hebben tot het artiestendorp, en Powers ergens over een tafel gekromd zien zitten: trakteer hem een pint. Hij kan het gebruiken.