null Beeld

Review: Zatoichi

Rond het martial arts-genre heeft heel lang een goedkoop B-film-geurtje gehangen, maar sinds het gigantische commerciële succes van 'The Matrix' (1999) werpt de ene topcineast na de andere zich op het inmiddels tot pure kunst verheven genre: Que...

Rond het martial arts-genre heeft heel lang een goedkoop B-film-geurtje gehangen, maar sinds het gigantische commerciële succes van 'The Matrix' (1999) werpt de ene topcineast na de andere zich op het inmiddels tot pure kunst verheven genre: Quentin Tarantino ('Kill Bill'), Zhang Yimou ('Hero') en nu dus ook Takeshi Kitano met 'Zatoichi'. Terwijl Tarantino ongegeneerd koos voor een viscerale thrills, chills en kicks-aanpak en Yimou de poëtische 'Crouching Tiger, Hidden Dragon'-truc nog eens overdeed, heeft de onnavolgbare Kitano gewoon gekozen voor de... Kitano-aanpak.

Zatoichi (Kitano, met blondgeverfde haardos) is een blinde martial arts-krijger die in een klein bergdorpje - we zitten in het Japan van de negentiende eeuw - slaags raakt met een bende gangsters die de arme dorpelingen afpersen. De plot steekt redelijk traditioneel in mekaar - het klassieke verhaaltje van de rondtrekkende krijger die orde op zaken komt stellen - maar de uitwerking (het bedaarde ritme, de burleske gags, de ondoorgrondelijke visuele humor) is vintage Kitano, waarbij ons toch even van het hart moet dat we Kitano's voor een Westers publiek totaal onbegrijpelijke knipoogjes en inside jokes intussen wel een beetje gehad hebben (de meeste gags in 'Zatoichi' werken niet zonder voorkennis van de Japanse popcultuur), en dat we een beetje beginnen terug te verlangen naar de frisse en ietwat meer toegankelijke melancholische poëzie van 'Hana-Bi' en 'Sonatine'.

En de duels? Wel, net als Tarantino kiest Kitano voor een uitgesproken cartooneske aanpak - het bloed spat fonteingewijs in het rond en de body count valt nauwelijks bij te houden - maar de gevechtschoreografie vertoont een stuk minder animo dan die in het superieure 'Kill Bill'. Alleen tijdens de apotheose, waarin alle personages in een fantastisch gechoreografeerde hiphoptapdans losbarsten, gingen onze haartjes eindelijk een beetje rechtop staan. Straks is het de beurt aan Tom Cruise om de kimono aan te trekken en het zwaard ter hand te nemen, in 'The Last Samurai'. Go for it, Tommie.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234