Review: Zita Swoon - A Song about a Girls

Opgeruimd staat netjes: in het grote Stef Kamil Carlens-interview vorige week in Humo (Humo 3344) kon u al lezen over de intenties van de man, de ideeën achter de songs op 'A Song about a Girls' en wat hem ertoe aangezet heeft zo'n persoonlijke plaa...

Charlie Poel

Opgeruimd staat netjes: in het grote Stef Kamil Carlens-interview vorige week in Humo (Humo 3344) kon u al lezen over de intenties van de man, de ideeën achter de songs op 'A Song about a Girls' en wat hem ertoe aangezet heeft zo'n persoonlijke plaat op te nemen. Het interview - hou het bij! - zal een goeie handleiding zijn bij uw eerste kennismaking met 'A Song about a Girls'. Want ja: ook dit is weer een cd om in huis te halen, het houdt gewoon niet op dit jaar. Mooi, oorstrelend mooi, heette het vorige week in de inleiding bij het interview: voilà.

Het is verleidelijk 'A Song about a Girls' ondanks de groepsnaam en het Zita Swoon-logo een soloplaat van SKC te noemen, omdat a) hij zich nooit eerder zo bloot heeft gegeven, b) het bijna allemaal (f)luisterliedjes zijn geworden en c) alleen Stef Kamil zelf (in het gezelschap van twee blote madammen weliswaar) op de herfstige hoesfoto staat. Mis, evenwel! Hoe de plaat geklonken zou hebben met de gelegenheidsgroep die Carlens aanvankelijk rond zich verzameld had, daar hebben wij het raden naar - zelf zegt hij: heel powerful - maar wat de toch weer opgetrommelde 'ouwe' Zita Swoon met de liedjes doet, is meer dan simpele ondersteuning van een singer-songwriter, of blindelings volgen van de richtlijnen van een frontman. Bassist Tomas De Smet (internationaal in de weer met Think Of One) en gitarist Bjorn Eriksson (heeft onlangs Maxon Blewitt opgericht) hebben de groep intussen weer verlaten, maar het zijn vooral Kobe Proesmans (percussie), Aarich Jespers (die de vreemdste 'instrumenten' beroert, van matchboxshaker over flowerpot en Senegal clap tot shekeré), pianist Tom Pintens en violist Jeroen Baert die de liedjes inkleuren. Zonder hun vindingrijkheid en de roestige tinten die zij aanbrengen, zou het kleinkunstgehalte van 'A Song about a Girls' misschien te hoog zijn geworden; nu staan op de plaat twaalf mooie (rock-)luisterliedjes: melodieus, zacht, fragiel, kwetsbaar en van een bedrieglijke eenvoud. De warme, soms wat lijzige stem van Carlens is ervoor gemaakt. En is het omdat de taal zich daar beter toe leent dan het doorgaans clichématige rock-Engels dat we van Belgische artiesten gewend zijn, maar het meest op zijn gemak en het meest direct is Carlens in het handvol Franse chansons op de plaat. Frans is de taal die hij met zijn vrouw spreekt, en waarin ook de onvolprezen Axelle Red zingt, die met SKC schittert in 'De quoi a besoin l'amour?'. Elders zijn ook andere vrouwenstemmen te horen: het Radio Candip-trio en Elke Boon in het openingsnummer 'Me & Josie on a Saturday Night', en Neeka in '100'. Het zal ongetwijfeld aan ons liggen, maar wij vinden dát plus de single 'Thinking about You All the Time' en het innemende 'Hey You, Whatshadoing?' toevallig ook de hoogtepunten van de plaat. Mandarine, banane, choco-coco, marihuana/ Pomme, prune, poire, marimba et guitare (uit: 'Individu animal') nog aan toe!