null Beeld

'Rijker dan je denkt': een babbel met expert Peter Bernaerts

Rijker dan je denkt?’: afgaande op de voorbije seizoenen is het hoe dan ook een eerlijke programmatitel gebleken, die precies aangeeft waar het allemaal om draait: geld. In de laatste aflevering van reeks vijf, een terugblik op het voorbije seizoen, zal dus ongetwijfeld nog eens de ‘Toilette de Vénus’ de revue passeren, een beeldje van Auguste Rodin dat zegge en schrijve 600.000 keiharde euro’s had kunnen opbrengen als het volgens de expert van dienst geen ‘nageut’ was geweest.

'Expert Peter Bernaerts: 'Het beeldje 'Toilette de Vénus' van Auguste Rodin was helaas een kopie, en dus géén 600.000 euro waard.'

Peter Bernaerts (van veilinghuis Bernaerts in Antwerpen) «Een nageut, of surmoulage, is een beeldje dat na de dood van een kunstenaar in grote oplage wordt gegoten. Kopieën dus, maar dan net iets groter of kleiner dan het origineel. In dit geval heb ik er het meetlint bij genomen, en vastgesteld dat het beeldje 45 centimeter hoog was – geen 47 centimeter, wat het had moeten zijn. Jammer dus, al is het een goeie zaak dat een programma als ‘Rijker dan je denkt?’ laat zien dat het niet al goud is wat blinkt. Want hoe gaat dat: mensen hebben een licht vermolmd Kuifje-album in bezit en denken al meteen dat het een eerste druk is die hun een paar duizend euro zal opleveren. Terwijl het in 99,99 procent van de gevallen gaat om een heruitgave, die op ik-weet-niet-hoeveel exemplaren is gedrukt.»

HUMO Toch is er ook dit seizoen weer een behoorlijk grote vondst gedaan: een schilderij van een zekere Kotsjar dat getaxeerd werd op 50.000 euro.

Bernaerts «Welja, en in ‘Antiques Roadshow’ (het Britse origineel, red.) is een jaar of vier geleden een portret van Van Dyck opgedoken, dat op 400.000 pond werd geschat. Maar zoiets is natuurlijk extreem uitzonderlijk.

» Hetzelfde geldt voor een veilinghal als de onze: vorig jaar in mei zijn we op een tekening van Rubens gestoten, maar dat was een once in a lifetime-vondst. Voor iemand met mijn job is het natuurlijk wel een eeuwige drijfveer om nóg eens zo’n once in a lifetime-vondst te doen, niet het minst omdat het veel geld opbrengt. Die tekening van Rubens is voor 670.000 onder de hamer gegaan, bijna tien procent van onze jaaromzet!»

HUMO En ik die ervan uitging dat de traditionele veilinghuizen kreunden onder de toenemende populariteit van onlineveilingen.

Bernaerts «Begin jaren 2000 hebben we even gevreesd dat onze markt volledig zou worden ingepikt door het internet, maar dat is absoluut niet gebeurd. Dé reden waarom de klassieke veilingen overeind blijven, is dat je geen degelijke expertise kunt doen op basis van een foto. Je moet een werk, zeker als het waardevol zou kunnen zijn, van dichtbij kunnen bekijken en vasthouden. Op basis van een foto kan ik moeilijk uitmaken of het een echt schilderij van Renoir is dat u op de zolder van uw overleden grootmoeder heeft gevonden, dan wel een reproductie. Al heb ik zo’n donkerbruin vermoeden dat het weleens het tweede zou kunnen zijn (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234