Rilo Kiley - Under the Blacklight

How are things on the West Coast? vragen we ons weleens af. Even Jenny Lewis bellen, want zij kan het weten.

Lewis woont in Los Angeles en heeft een Hollywoodverleden: gepusht door haar ouders speelde ze als kind bijrolletjes in allerlei televisieseries - huur de bad girls B-film 'Firefox' en zie hoe ze tien jaar geleden een borst liet tatoeëren door een jonge Angelina Jolie. Ondertussen is de sappige Lewis indie postergirl en natuurlijk vooral singer-songwriter: solo, zie het vorig jaar verschenen 'Rabbit Fur Coat', en bij Rilo Kiley, het neohippierockkwartet dat zich de afgelopen jaren na een voorzetje van Conor Oberst gestadig maar trefzeker naar de voorgrond werkte.

'Under The Blacklight'is hun vierde, en elf nummers lang maken Lewis en co het ons duidelijk: something's very rotten in the Golden State. Dat de palmbomen op Malibu Beach al eens in brand kunnen vliegen, weten we van Holes 'Celebrity Skin', zowat alle ballads van de Peppers, en natuurlijk vooral 'Rumours' van Fleetwood Mac, een plaat die Lewis overduidelijk héél vaak heeft gedraaid toen ze 'Under The Blacklight' maakte.

'Under The Blacklight' biedt poprock van de bovenste plank: de gitaren zijn sixties, de zang seventies en de synthesizers eighties, maar de som klinkt heel erg nu. 'Down in the valley / Up in a dark room' zingt Lewis in het door Byrds-gitaren getorste titelnummer, en haar klatergouden stem klinkt beter dan ooit tevoren. Nog meer hoogtepunten? Het ongemeen swingende en bijzonder rauwe 'The Moneymaker', waarin Lewis haar getroubleerde showbizzverleden van zich afhijgt ('You've got the money maker / They showed the money to you / You showed them what you can do / Showed them your money / Make you get out out out'), en het bijzonder optimistische bye-bye-sweetheart-liedje 'Breakin' Up', het soort car song waarmee je gezwind een nieuwe toekomst tegemoet rijdt. In 'Dejalo' zorgt een vrouwenkoor voor een onvergetelijke brug in het nummer en een onvergetelijke piek op de plaat. En het blijft maar toppers regenen: het naar doo-wop neigende 'Smoke Detector'. Of '15', big band blazers en Jenny Lewis die de James Ellroy-toer op gaat: 'He was deep like a graveyard / She was ripe as a peach / And how could he have known that she was only 15?'.

Eén ding vragen wij ons af: of Lewis met 'Dreamworld', een werkelijk perfect nummer dat op werkelijk alle mogelijke manieren refereert aan 'Dreams' en 'Rumours', niet wat overdreven heeft. Weet je wat? We vragen het haar op Pukkelpop.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234