Robert Rodriguez en Jon Landau over 'Alita: Battle Angel' én de nieuwe 'Avatar'

Ze is er, ze is er! Vanaf deze week kunt u eindelijk gaan kijken naar ‘Alita: Battle Angel’, de verfilming van de iconische Japanse mangastrip over een asskickende vrouwelijke cyborg.

'Al die emoties in haar ogen! Alita is menselijker dan de meeste mensen'

Mooi meegenomen: naast Rodriguez zit Jon Landau, niet alleen de producent van ‘Alita: Battle Angel’, maar ook van ‘Titanic’ en ‘Avatar’. Van hem hopen we iets meer te weten te komen over de stand van zaken rond dat andere projectje van James – Jim voor de vrienden – Cameron: de ‘Avatar’-sequels. Maar eerst: Alita!

Robert Rodriguez «In het begin van de jaren 2000 las ik ergens dat Jim, met wie ik al 25 jaar bevriend ben, de rechten op ‘Alita: Battle Angel’ had verworven. Maar om één of andere reden schoten de opnamen niet uit de startblokken. Toen ik hem enkele jaren geleden een bezoekje bracht, liet hij me een stapel schetsen zien van de nagelnieuwe ‘Avatar’-sequels. En hij vertelde me dat hij de rest van zijn leven waarschijnlijk ‘Avatar’-films ging blijven maken. Ik vroeg: ‘Wat gaat er dan gebeuren met ‘Alita: Battle Angel’? ‘Wel,’ antwoordde hij, ‘ik zal je laten zien hoe ver ik daarmee sta.’ Tot mijn verbazing toverde hij een afgewerkt script en een indrukwekkende stapel schetsen tevoorschijn. Ik werd helemaal weggeblazen. We zijn ons toen in een reeks lange gesprekken beginnen af te vragen hoe ik kon voltooien waar hij aan begonnen was.»

HUMO Hebt u uw eigen stempel op de film kunnen drukken?

Rodriguez «Ik heb al heel snel beslist om de filmstijl van Jim na te bootsen. Kijk, Jim benadert films totaal anders dan ik. Mijn eigen stijl is humoristischer en fantasierijker, terwijl zijn films altijd meer in de harde wetenschap zijn gegrondvest. Als je naar ‘The Abyss’ kijkt, dan gelóóf je dat daar een onderwaterboorschip op de zeebodem ligt, ook al is het pure sciencefiction. Zelf maak ik eerder films over gitaarkoffers die raketten afschieten (lacht). Jim zou daarover zeggen: ‘Wacht even, hoe kan het dat een gitaarkoffer een raket afschiet? In welk deel van de koffer bevinden die raketten zich?’ (lacht) In ‘Battle Angel’ zou zo’n gitaarkoffer niet echt hebben gepast. Om het verhaal te laten kloppen, moest ik me volledig in het wetenschapsbrein van Jim verplaatsen.»

Jon Landau (tot Rodriguez) «Maar Bob, je hebt in het verleden natuurlijk al vaak bewezen dat je verschillende stijlen aankunt. Zoals je indertijd ‘Sin City’ helemaal hebt gedraaid in de stijl van de graphic novel van Frank Miller, zo heb je ‘Alita: Battle Angel’ opgenomen in de stijl van James Cameron.»

Rodriguez «Soms is het goed om van je eigen pad af te wijken. Zo leer je nog eens iets bij! Ik moet trouwens iets bekennen: ik heb in het verleden heel veel uit de films van Jim gestolen. Sommige beelden uit mijn ‘Spy Kids’-films lijken verdacht goed op shots uit ‘The Terminator’ (lacht). Tijdens de opnamen van ‘Alita: Battle Angel’ belde ik af en toe naar Jim: ‘Hey, ik heb een geweldig idee voor een scène! Maar ik weet nu niet of ik die scène zelf heb bedacht, of heb gestolen uit één van jouw oude films!’ Daar kon hij dan wel smakelijk om lachen.»

HUMO Keek hij de hele tijd mee over uw schouder?

Rodriguez «Jim was niet aanwezig op de set, maar als ik een vraag had, mocht ik hem altijd mailen. En ook al was hij heel druk bezig met de nieuwe ‘Avatar’, toch stuurde hij me altijd ellenlange mails terug met uitgebreide toelichtingen, diepgaande technische analyses en tientallen postscriptums. Elke e-mail die ik van hem kreeg, liet zich lezen als een masterclass in cinema. Op het eind stond meestal: ‘Maar maak vooral je eigen film’. Waarop hij meestal nog een extra postscriptum liet volgen: ‘Maar dit is hoe ik het zou doen’ (lacht).»

HUMO Toen de eerste trailer verscheen, werd er op de sociale media heftig gereageerd op de uitzonderlijk grote ogen van Alita. ‘Gruwelijk’, zo schreven sommigen.

Rodriguez «Zelfs in de allereerste schetsen die Jim van Alita had gemaakt, had ze die typische gigantische anime-netvliezen, als eerbetoon aan het originele Japanse stripverhaal. Zelf vind ik ze prachtig. Ze zeggen altijd dat de ogen de ramen van de ziel zijn. Wel, in het geval van Alita zie je door haar ogen de spectaculaire landschappen van haar cyborg-ziel. Toen ik de afgewerkte film voor het eerst zag, dacht ik: wow, Alita is menselijker dan de meeste mensen. Net omdat er in haar ogen zoveel verschillende emoties opgloeien.»

'Jim zei me: 'Maak vooral je eigen film.' Meteen gevolgd door: 'Maar zo zou ik het doen.' (lacht)' Robert Rodriguez (rechts) naast James Cameron


Géén blauwe smurfen

HUMO Meneer Landau, als producent weet u natuurlijk alles af van de ‘Avatar’-sequels. Kunt u al een tipje van de sluier oplichten?

Landau «Geloof me maar: de torenhoge verwachtingen zullen volledig worden ingelost. Ik kan je ook al vertellen dat het verhaal zich opnieuw op de planeet Pandora zal afspelen.

»Kijk, als de scenaristen van ‘Star Wars’ ijs willen, dan verplaatsen ze de plot even naar een ijsplaneet. Als ze water willen, dan verkassen ze naar een waterplaneet. Jim daarentegen heeft al heel gauw beslist om consequent op Pandora te blijven, de plek waar we allemaal zo verliefd op zijn geworden. Wat niet wegneemt dat we gaan kennismaken met nieuwe landschappen en nieuwe wezens. En die zullen er allemaal verbazingwekkend uitzien.»

HUMO Er staan vier sequels gepland, waarvan de eerste in 2020 zal uitkomen. De eerste ‘Avatar’ dateert al van 2009. Hebt u zich ooit zorgen gemaakt over die lange wachttijd?

Landau «Niet in het minst. Hoeveel jaar ligt er niet tussen ‘Revenge of the Sith’ en ‘The Force Awakens’? Toch ook tien jaar? En dat heeft ‘The Force Awakens’ toch ook niet tegengehouden om een gigantische hit te worden? Plus: om van de nieuwe ‘Avatar’ te kunnen genieten, zul je de eerste film zelfs niet gezien moeten hebben.

»Bovendien is de eerste ‘Avatar’ eigenlijk nooit weggeweest. Miljoenen mensen hebben de film leren kennen via de dvd, of door de ‘Avatar’-attractie in Walt Disney Orlando. De film is al die tijd in het collectieve bewustzijn blijven hangen. Volgens mij zal het niet meer nodig zijn om in het begin van de sequel uit te leggen dat de Na’vi géén blauwe smurfen zijn (lacht).»

HUMO Sinds 2009 is de filmwereld ook grondig veranderd door de komst van Netflix en andere streamingplatformen. Heeft Martin Scorsese gelijk wanneer hij zegt dat we het einde van het bioscooptijdperk beleven?

Landau «Neen. Ik zou een krantenartikel uit 1955 kunnen opsnorren waarin staat dat de televisie het doodvonnis van de bioscopen zal tekenen. En ik zou een artikel uit 1978 tevoorschijn kunnen halen waarin hetzelfde wordt beweerd over de komst van de videocassette. Niet dus. Die nieuwe distributiemodellen zullen ertoe leiden dat er méér films worden gemaakt en méér jonge talenten naar de oppervlakte rijzen. Sommige van die films zul je thuis kunnen streamen, voor andere films ga je naar de bioscoop. En wees gerust: de bioscopen zullen altijd blijven bestaan. Het zit nu eenmaal in de menselijke natuur om allemaal samen te komen en de collectieve ervaring op te zoeken. Wat concertzalen zijn voor muziek, zijn de bioscoopzalen voor film: ze geven je een sensatie waar geen enkele streamingdienst aan kan tippen. Alleen zal het onze taak en verantwoordelijkheid zijn om indrukwekkende films te blijven maken, net zoals het de verantwoordelijkheid zal zijn van de bioscoopuitbaters om cinemazalen te bouwen die je een fantastische kijkervaring bieden. Vandaag zijn er nog veel te veel bioscoopzalen met krassen op het scherm, oncomfortabele stoelen en slechte luidsprekers. Die zijn wél ten dode opgeschreven.»

HUMO Wat denk jij, Robert?

Rodriguez «Simpel: de cinema zal eeuwig blijven bestaan.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234