null Beeld

Rock Ahoy (4): Dedicated Follower of Fashion

Rock Ahoy aflevering 4 was een uitzending vol gloednieuwe en klassieke pop en rock over kleren, kapsels, tattoos en blue suede shoes, die móést wel de titel 'Dedicated Follower of Fashion' krijgen.

'Dedicated Follower of Fashion' - The Kinks (1966)

'They seek him here, they seek him there / His clothes are loud, but never square': de onsterfelijke beginregels van de onsterfelijke song waarin Ray Davies parmantig de strakke kledingregeltjes van de modscene ridiculiseert.

undefined



undefined

null Beeld
null Beeld

'Are You a Boy or Are You a Girl' - The Barbarians (1965)

The Barbarians waren één van de talloze Amerikaanse groepen die in de sixties het geluid van de Britse Invasie imiteerden. De garagerockers gaan hier nog een stapje verder door het kapsel van The Beatles te bezingen: 'You're either a girl / Or you come from Liverpool'. Of hoe de coupe casserole-gekte in de jaren zestig voor geslachtsverwarring zorgde. (niet beschikbaar op iTunes)

'Who Can Say' - The Horrors (2009)

Die van The Horrors zien er allemaal uit als gothmeisjes; bij gelegenheid verkleedt gitarist Joshua Third zich zelfs als Poison Ivy van The Cramps. 'Who Can Say' is een supernummer uit hun recente tweede plaat 'Primary Colours', waarop ze bewijzen veel meer te zijn dan het zoveelste modegroepje.

'L-O-N-D-O-N' - Screaming Lord Sutch (1970)

Grote held van The Horrors: Screaming Lord Sutch. De shockrocker was gespecialiseerd in gimmicks. Hij liet zich het podium opdragen in een doodskist, en had z'n eigen piraatzender: Radio Sutch. Uit de kitschklassieker 'Lord Sutch and his Heavy Friends' (ook bekend als De Slechtste Plaat Aller Tijden, ondanks de gastbijdragen van Jimmy Page, John Bonham en Jeff Beck) komt dit hilarische nummer, waarin his lordship ons allemaal naar modemekka Londen wil lokken.

'Sheena Is a Punk Rocker' - Ramones (1977)

In hun 'Sheena Is a Parasite' uit 2007 voorspelden bovengenoemde Horrors haar een griezelige toekomst als sociale paria, maar bij de Ramones was Sheena nog dat roekeloze meisje dat haar surf- en discovrienden achterliet om een punkbestaan te leiden in New York.

'Part Time Punks' - Television Personalities (1978)

Let wel: er zijn echte en valse punks. Specimens van die laatste soort zijn de dagjestoeristen die hun haar pas rechtkammen op de trein naar de stad, om daar een hele dag trendy over straat te wandelen. De 'Part Time Punks' werden nergens zo treffend beschreven als in deze onwaarschijnlijk grappige song van John Peel-lievelingen Television Personalities.

'Dreadlocks & Baldhead Should Be Friends' - King Tubby (1976)

King Tubby was voor de verzoening tussen rasta's en andersgekapten, en wel om de simpele reden dat er anders te weinig wordt gedanst. Daar zit iets in.

'Uptown Top Ranking' - Althea & Donna (1978)

Zeventien jaar waren de Jamaicaanse schoolmeisjes Althea Forrest en Donna Reid toen ze met 'Uptown Top Ranking' hun enige hit scoorden. Ook wie geen patois verstaat, krijgt van deze heupwiegende meisjes de boodschap mee: 'Kijk hoe wij hier lopen op onze hoge hakken en in onze strakke jeans - krijgen kan je ons toch niet!'

'Leather Jacket' - Yo! Majesty (2008)

Shunda K, Shon B en Jwl B hebben iets soortgelijks te melden over een al even aanstekelijke crunk-electrobeat: 'Nigger, wie denk je wel dat je bent in je leren jasje? Je bent fake, onsexy en je stinkt.' Ahum.

'These Boots Are Made for Walkin'' - Lee Hazlewood (1966)

'Here's a little song about boots / And a darlin' named Nancy!' En dan volgt de beroemdste intro uit de popmuziek. We kozen niet voor Nancy Sinatra's versie maar voor die van de schrijver/producer van het nummer, Lee Hazlewood. Inclusief diens hilarische intermezzo's over de strubbelingen met arrangeur Billy Strange tijdens de opnames.

'High Heels' - The Van Jets (2007)

De titel zegt genoeg. The Van Jets wonnen Humo's Rock Rally 2004, en we wachten vol spanning op een nieuwe plaat.

'Blue Suede Shoes' - Carl Perkins (1956)

Op een bal zag Carl Perkins hoe een jongen aan z'n beeldschone danspartner vroeg om niet op zijn blue suede shoes te trappen. Verbouwereerd door dat hoogst onhoffelijke gedrag schreef hij er misschien wel de grootste klassieker uit de rock-'n-roll over.

'I Wish I Was Someone Better' - Blood Red Shoes (2007)

Geef toe, de groepsnaam zorgt voor een mooie tegenstelling met de vorige songtitel. Wel dekking zoeken, want dit is een hárd nummer.

'Taper Jean Girl', Kings of Leon (2004)

De familie Followill uit Nashville, Tennessee heeft een hekel aan jeans met wijde pijpen: ze dragen alleen skinny of tapered jeans, die nauw rond de enkels past. Meisjes die in hun buurt willen komen, kopen zich maar beter óók zo'n broek.

'Tattooed Love Boys' - Pretenders (1980)

Chrissie Hynde valt alleen op getatoeëerde jongens, of zoals zij ze noemt: human interest stories. Heerlijke tempowisselaar, dit nummer.

'I Love a Man In Uniform (Yeah Yeah Yeahs remix) - Gang of Four (2005)

Karen O wil dan weer een heel ander soort man, blijkt uit deze door haar gezongen Yeah Yeah Yeahs-remix van 'I Love a Man in a Uniform' van Gang of Four uit 1982. (de Yeah Yeah Yeahs remix is niet beschikbaar op iTunes)

'El Microscópico Bikini' - Los Apson (1966)

Getipt door Yeah Yeah Yeahs-gitarist Nick Zinner: de Mexicaanse freakbeatformatie Los Apson, die Spaanse versies van rock-'n-rollklassiekers speelden. Het onvergetelijke 'El Microscópico Bikini' is hun vertaling van 'Dizzy Miss Lizzie' van Larry Williams.

'Out of Time' - The Rolling Stones (1966)

'Out of Time' of (figuurlijk) uit de mode zijn. Oké, kenners, we hadden de cover van Chris Farlowe kunnen kiezen, maar het werd de allereerste versie van de door de Stones verschillende keren opgenomen klasbak: die van 'Aftermath'. Want alleen Sir Mick krijgt het zo vicieus gezegd: 'You're out of touch, my baby / My poor-old fashioned baby'...

Bonustracks

'Lipstick', Buzzcocks (1979)

Pete Shelley veegt de lipstick-sporen van zijn gezicht weg en hoopt dat zij nog even hard aan hem denkt als hij aan haar. Tevergeefs natuurlijk.

'Blue Jeans', Blur (1993)

Damon Albarn over zijn vestimentaire behoudsgezindheid: 'Blue blue jeans / I wear them every day / There's no particular reason to change / I want to stay this way forever'. En dat vindt zijn madam maar niks.

'Blue Suede Shoes', Elvis Presley (1956)

Zoals gebruikelijk in de fifties (en sixties) werden instant-klassiekers gecoverd van zodra ze uitgebracht waren. In januari 1956, de maand dat Carl Perkins z'n 'Blue Suede Shoes' op de wereld losliet, nam Elvis er zijn versie van op, die minstens even beroemd werd als die van Perkins.

'Pencil Skirt', Pulp (1995)

'When you raise your pencil skirt like a veil before my eyes / Like the look upon his face as he's zipping up his flies / Oh I know that you're engaged to him / Oh but I know that you want something to play with baby': Jarvis Cocker als modekenner annex minnaar.

'Weekend Without Make-Up', The Long Blondes (2006)

Net als Jarvis Cocker afkomstig uit Sheffield: Kate Jackson, de altijd bijzonder chic geklede frontvrouw van The Long Blondes, die zich hier waagt aan een weekendje zonder make-up.

Rock Ahoy
StuBru, zondag 17 mei, 12 u.

Download de playlist van Rock Ahoy (4) via iTunes

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234