Rock Ahoy: Money (That's What I Want)

Geld en werk, koopkracht en crisis, stoere stakers en stijlvolle schooiers: aflevering 3 van 'Rock Ahoy' (2009) zat vol moderne en klassieke protest- en klaagsongs over financiële besognes, gebracht door perfect gecoiffeerd werkschuw tuig dat er geen doekjes om windt: 'Money (That's What I Want)'!

'Uptight (Everything's Alright)', Stevie Wonder (1965)

Straatarm is Stevie, maar met opgeheven hoofd paradeert hij door de straten: aan zijn arm hangt namelijk het rijkste meisje van de stad! Armoede klonk nooit zo magistraal als in deze Motown-klassieker.

'A Hard Day's Night', The Beatles (1964)

Fair trade was simpel in de jaren zestig: man komt na zware dagtaak afgepeigerd thuis, vrouw verwent hem zoals het hoort. In ruil voor het huishoudgeld, dat spreekt. (niet beschikbaar op iTunes)

'Work Work Work (Pub Club Sleep)', The Rakes (2005)

Van het kantoor naar de pub, van de pub naar de club, en van de pub rechtstreeks weer naar kantoor: The Rakes deden het u voor. (niet beschikbaar op iTunes)

'Cash Machine', Hard-Fi (2006)

Arbeiderszoon Richard Archer had kort na mekaar z'n beide ouders verloren toen hij deze pakkende song schreef over het probleem van het Ontoereikend Saldo. 'I'm always paying, never making / But you can't look back'.

'Dead End Street', The Kinks (1966)

Begeleid door een fanfare van honger en dorst telt Ray Davies de dagen af. Hij is werkloos en platzak, de rekeningen blijven onbetaald, de huisbaas staat op de deur te bonzen en hij vraagt zich af: hoe ben ik in godsnaam in dit doodlopende straatje gesukkeld?

'Away from Here', The Enemy (2007)

Tom Clarke van The Enemy ging op z'n zeventiende van school en werd televisieverkoper, maar zei die job snel vaarwel om z'n kwaaie groepje op te richten. Zijn crisistip: blijf gewoon bij je ouders wonen - 'Cause it is much easier for me see / To stay at home with Richard and Judy'.

'Man in the Corner Shop', The Jam (1980)

Eén van de talloze Paul Weller-songs over de klassenstrijd onder het grimmige Thatcher-bewind: deze ballad over een fabrieksarbeider die heimelijk jaloers is op de kruidenier om de hoek, want die is tenminste zijn eigen baas.

'Career Opportunities', The Clash (1977)

Joe Strummer was dan de zoon van een diplomaat, geen song die gevatter (één minuut tweeënvijftig) en heviger (oi!-punk op z'n primitiefst) het stompzinnige van loopbaanbegeleiding balt: 'Do you wanna make tea at the BBC? / Do you wanna be, do really wanna be a cop?' Hilarisch.

'Israelites', Desmond Dekker & The Aces (1968)

'Get up in the morning, slaving for bread, sir / So that every mouth can be fed...' Desmond Dekker vergeleek de slavernij van de oudtestamentische Israëlieten met het zinloze gezwoeg van de moderne werkmens, en het resultaat was de eerste grote internationale reggaehit. Verschillende malen heruitgebracht, tijdloos pakkend.

'Price of Gasoline', Bloc Party (2005)

Soldaten marcheren deze protestsong op gang. Van toen Kele Okereke nog jachtige postpunk schreef over urgente onderwerpen als de stijgende olieprijzen en de oorlogen die daarom gevoerd worden.

'To Hell with Poverty', Gang of Four (1981)

Britse postpunk alweer, maar van iets langer geleden.

'Love Child', Diana Ross & The Supremes (1968)

In het woelige jaar 1968 begonnen ze zelfs bij Motown sociaal bewuste songs te maken. In 'Love Child' heeft Diana Ross complexen over haar afkomst als onwettig kind uit de achterbuurten; uit schrik om zelf een onwettig kind op de wereld te zetten, vraagt ze haar vriendje om te wachten.

'Common People', Pulp (1995)

Het omgekeerde gebeurt ook. Jarvis Cocker ontmoet een net meisje dat o zo graag cool en working class wil zijn: 'I wanna sleep with common people like you'!

'Step into My Office, Baby', Belle & Sebastian (2003)

Stuart Murdoch heeft een vrouwelijke baas die hem laat solliciteren voor een héél ander soort betrekking: 'Step into my office, baby / I want to give you the job / A chance of over time / Say my place at nine?'

'Rat Race', The Specials (1980)

Ska-time! Diploma's, jobs, statussymbolen: het maakt allemaal geen indruk op Terry Hall en z'n Specials. 'You're working for the rat race / You're no friend of mine'.

'Hey Little Rich Girl', Amy Winehouse (2007)

Amy was waarschijnlijk een beetje zat toen ze deze zwalpende cover opnam van bovengenoemde Specials. Schattig wel.

'Money (That's What I Want)', Barrett Strong (1960)

Begin jaren zestig droomde Berry Gordy van een eigen platenlabel; het ontbrak hem alleen aan de centen. Hij pende (en financierde) voor Barrett Strong een nummer over zijn financiële besognes, en de resulterende hit (uitgebracht op Anna Records, het label van zus Anna Gordy) bracht hem genoeg poen op om met Motown te beginnen. Of: hoe een song over geldnood u en ons een hoop prachtmuziek schonk...


Check ook 'Rock Ahoy: filmpjes van piraatzenders'
Rock Ahoy (3): de bonustracks

Ahoy!

Deze vijf songs over alle mogelijke geld- en werkgerelateerde kopzorgen haalden de playlist van 'Money (That's What I Want)' net niet, maar naar goede gewoonte kan u die afvallers hier downloaden als bonustracks.

(kv)

- 'Backstreet Girl', The Rolling Stones (1967)

Mick Jagger heeft een arm liefje uit de achterbuurten en is niet bepaald een wilde weldoener, want in die achterbuurten moet zijn maîtresse volgens hem ook blijven: 'Please take the favors I grant / Curtsy and look nonchalant, just for me / Don't want you part of my world / Just you be my backstreet girl'. Gruwelijk.

- 'Don't Let the Joneses Get You Down', The Temptations (1969)

Na zijn korte carrière als performer ging Barrett Strong, uitvoerder van de titelsong van deze aflevering 'Money (That's What I Want)', aan de slag achter de schermen bij Motown. Samen met Norman Whitfield pende hij de grootste successen van The Temptations, waaronder dit sociaal-bewuste nummer, The Joneses zijn namelijk 'de rijkelui', en daar kijk je maar beter niet te veel naar op. Of: all that glitters ain't gold...

- 'Money', The Flying Lizards (1979)

De bekendste van de verschillende covers van de titelsong van deze aflevering van Rock Ahoy. Kletterende new wave-klassieker.

- The Drifters, 'Up On The Roof' (1962)

The Drifters waren gespecialiseerd in songs over escapisme - zie bijv. 'Under The Boardwalk'. In deze compositie van het legendarische songschrijversduo Gerry Goffin en Carole King gaan ze tijdens de lunch break lekker op het dak zitten om zorgeloos te zonnen én zich te vermaken in de drukte van de ratrace beneden.

- Lily Allen 'The Fear' (2009)

'I want to be rich and I want loads of money', opende Lily de eerste single uit haar tweede plaat 'It's Not Me, It's You', maar wat volgde was een bittere popsong over de verlokkingen van de roem én alle bijhorende materiele verzuchtingen. Vergiftigde-kauwgomballenpop op z'n best.








Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234