null Beeld

Rock Ahoy: So You Want To Be A Rock'N'Roll Star

'So You Want to Be a Rock 'N' Roll Star' van The Byrds (1967) is het meest poppy deuntje dat het duo Chris Hillman/Roger McGuinn ooit schreef, met een bittere boodschap aan hun rivalen The Monkees: 'Sell your soul to the company / Who are waiting there to sell plastic ware'.

'Johnny B. Goode', Chuck Berry (1959)

'Katia kaapt de ether!'

De ultieme classic over de lokroep van de rock-'n-roll. Johnny B. Goode is een arme plattelandsjongen 'who never ever learned to read or write so well / But he could play the guitar just like a ringing a bell.'

undefined



undefined

null Beeld
null Beeld
null Beeld

'Rock and Roll', Led Zeppelin (1971)

De monumentale riffs van Page, het wolvengehuil van Plant, de pompende bas van John Paul Jones en de rake meppen van Bonzo: welke andere titel had The Zep moeten geven aan het hoogtepunt van 'Led Zeppelin IV'?

'Time to Pretend', MGMT (2008)

De enige echte nieuwe klassieker van de laatste jaren. Andrew VanWyngarden en Ben Goldwasser glijden in hun spaceshuttle langs alle grote rock & roll-clichés, tot ze heimwee naar huis krijgen.

'Star', David Bowie (1972)

Op de elpee 'The Rise and Fall of Ziggy Stardust & The Spiders from Mars' is dit het moment waarop Bowies alter ego beslist te transformeren tot een star. Waarna het met Ziggy Stardust vanzelfsprekend al snel bergaf gaat.

'Starstruck', The Kinks (1968)

Een bezorgde Ray Davies waarschuwt een aspirerende groupie voor neveneffecten: 'Once you're addicted to wine and champagne / It's gonna drive you insane.'

'In overhemden rood, oranje, paars', Dimitri van Toren (1966)

Protestantse kleinkunstenaar houdt aandoenlijk pleidooi voor meer tolerantie tegenover 'lawaaierige' en 'raar geklede' beatgroepjes.

'Pop Chart', Tiny Masters Of Today (2009)

Héél jong en héél lawaaierig broer-zus-duo uit Brooklyn. Ivan is vijftien, Ada dertien, maar ze weten al waar het in de muziekindustrie om draait: hits en centen! Met de zegen van Ziggy, want Bowie is fan.

'Bo Diddley', Buddy Holly (1963)

Buddy Holly scoorde postuum een hit met zijn cover van 'Bo Diddley': één van de vele songs waarin Bo Diddley het over zichzelf had, en dat op zijn onweerstaanbare Bo Diddley-beat, het meest onverwoestbare (éénakkoord-)ritme in de rock.

'One Chord Wonders', The Adverts (1977)

Overal hadden The Adverts te horen gekregen dat ze meer dan één akkoord moesten kunnen spelen. Behalve bij Stiff Records, waar de punkgroep (met de vrouwelijke Gaye Advert op bas!) deze superstrakke autobiografische debuutsingle uitbracht.

'Contender', The Pains of Being Pure at Heart (2009)

Overdag in een callcenter werken en 's avonds naar optredens gaan en je een complete loser voelen omdat je zelf geen groep hebt: Kip Berman uit New York schreef er deze song over, die zijn indieband meteen lanceerde.

'Rock and Roll', The Velvet Underground (1970)

L. Reed uit New York dan weer over wat rocksterren veroorzaken aan de andere kant van het radiotoestel, in dit geval bij het meisje Jenny: 'She started shakin' to that fine fine music / You know her life was saved by rock 'n' roll'.

'I Idolize You', Ike & Tina Turner (1960)

Dat men niet per se wereldberoemd moet zijn om aanbeden te worden bewijst deze song, waarin Tina een privéfanclub opricht voor haar Ike.

'Pop Goes the World', Gossip (2009)

Of hoe men ook een idool kan worden zonder de ideale maten. Beth Ditto stond vorige maand op de cover van de Joepie!

'Identity', X-Ray Spex (1978)

Polly Styrene van X-Ray Spex droeg een beugel, maar is niet alleen daarom één van de heldinnen van Beth Ditto. In 'Identity' geeft ze pompeuze popsterren een schop onder hun spandex-kont: 'Do you see yourself on the tv screen? / Do you see yourself in the magazine?'

'Metal Guru', T. Rex (1972)

De monumentale openingstrack van 'The Slider': Marc Bolan kroont zichzelf tot enige echte oppergod van de glamrock.

'Rock and Roll, Pt. 2', Gary Glitter (1973)

Een primaire drumbeat, handclaps en een serie hey-hey-heys. Of hoe Gary Glitter, de keizer van de camp, per ongeluk de beste rockinstrumental van de seventies maakte.

'Glam Casual', The Black Arts (2007)

Van het nevenproject van Art Brut-frontman Eddie Argos. Hilarisch relaas over een wannabe-glamrocker die in de spiegel een gezicht vol verlopen make-up ziet en beseft: 'You don't change much when you change your name / You just feel better about being the same.'

'Roadrunner', The Modern Lovers (1976)

Jonathan Richman zet de enige échte ster van het rock-'n-rollcircus in de bloemetjes: de (auto)radioluisteraar. 'Roadrunner, roadrunner / Going faster miles an hour / Gonna drive past the Stop 'n' Shop / With the radio on.' Allemaal samen: 'Radiooo ooon!'

Rock Ahoy
StuBru, zondag 12 u.

Download de Rock Ahoy-podselectie via iTunesRock Ahoy: artikels en podselecties op humo.be

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234