null Beeld

Rock Werchter 2013: Editors

Over twee weken komt Editors naar Werchter, een optreden dat ze zelf als een thuismatch beschouwen. Vorig jaar, toen gitarist Chris Urbanowicz net uit de groep was gezet en twee nieuwe recruten nog maar net de back catalogue hadden ingestudeerd, hebben ze er namelijk het concert van hun leven gegeven.

Frederick Vandromme

Werchter wikkelde hen in een warme handdoek van liefde en massaal gedeelde genegenheid en dat zijn Tom en co. nog niet vergeten.

Vandaag komen hij en bassist Russell Leetch hun vierde plaat, ‘The Weight of Your Love’, voorstellen aan de internationale pers, en nog steeds zijn ze nergens zo geliefd en zo groot als in België. Of dat aan de vragen te merken valt? ‘Valt mee. Het enige verschil is dat ze hier vaker vragen: ‘Waarom zijn jullie hier populairder dan om het even waar elders in de wereld?’ (lacht) Noot aan iedereen die hier nog met ons komt praten: dat we het ook niet weten. En: dat we het op prijs zouden stellen mochten júllie het ons kunnen uitleggen.’

HUMO Bono zei ooit: ‘Het moeilijkste aan grote, breed uitwaaierende songs schrijven, is de knagende angst dat iets te cliché aan het worden is zonder dat je het zelf beseft. Iedere groep die stadionsongs schrijft, kent die angst.’ Wanneer stak ze de kop op tijdens het maken van ‘The Weight of Your Love’?

Tom Smith «Om te beginnen: er staan niet alleen maar grote songs op de plaat. Er zijn ook intieme momenten. Maar ik weet waarom je deze vraag stelt: het verschil met de vorige plaat is aanzienlijk. ‘In This Light and on This Evening’ was een erg compacte, introverte, analytische verkenningstocht doorheen een bepaald genre. Nu hebben we de ramen opengegooid: deze keer waren we niet bang om wat meer ruimte in de songs toe te laten.

»Over die quote van Bono: ik begrijp wat hij bedoelt, maar je moet beseffen dat clichés niet altijd erg zijn. Neem ‘A Ton of Love’, onze comebacksingle. Het was expliciet de bedoeling om er een grote, domme, allesdominerende clichégitaarriff in te stoppen. Soms zijn gemeenplaatsen goed, maar het is een balanceeroefening. Een koorddansact op twintig meter hoogte.»

HUMO Zijn jullie vaak gevallen?

Smith «Daar moet jij maar over oordelen. Ik ben tevreden met hoe onze plaat klinkt.»

HUMO Tijdens het schrijfproces, bedoelde ik. Hebben jullie veel songs moeten weggooien omdat die balans fout zat?

Russell Leetch «Ja. Toen Chris nog bij de groep was. We hebben een paar sessies gedaan waarvan we achteraf alles geschrapt hebben. Veel tijd mee verloren. Méér tijd dan het ons achteraf gekost heeft om de plaat te maken die nu in de winkel ligt. We beseften dat er iets niet goed zat. Dat er iets moest veranderen. De groep zat in een crisis.»

Smith «Niet dat we op de vloer lagen te vechten, maar er was gewoon geen communicatie meer. Elke poging tot een gesprek werd na twee zinnen afgebroken. We zaten samen in een repetitieruimte en niemand wilde nog zijn mening laten horen over de muziek die we aan het maken waren. Er was alleen nog maar stilte. ‘Is dit goed genoeg?’ – ‘Not sure...’ Iets nieuws uitproberen was hard werken geworden.»

Leetch «In die tijd kwamen Chris en Tom vaak niet eens meer opdagen in de repeteerruimte. En je wéét dat er een probleem is als Ed (de drummer, red.) en ik alléén rond een laptop zitten (lacht). We zijn de rhythm section: alleen kunnen wij geen song in elkaar steken.»

HUMO Tom, is dat ook de reden waarom je twee jaar geleden ineens die plaat met Andy Burrows hebt gemaakt, om even te ontsnappen aan de ellende?

Smith «Ik heb beide situaties nooit echt aan elkaar gekoppeld, maar het zal er wel mee te maken gehad hebben, ja. Editors was aan het afbrokkelen terwijl ik erbij stond. In vergelijking daarmee was het schrijfproces met Andy een vakantie: er heerste een sfeer van deugddoende vrijheid. (Denkt wat langer na) Natúúrlijk was er een verband. Als er niet snel iets veranderde bij Editors, was ik misschien nooit teruggekeerd.»

HUMO En dat ‘iets’ was: Chris moest weg.

Leetch «Ja. Maar er waren al lang barsten in het glas: ze werden alleen maar groter en groter.»

HUMO Had hij dat zelf ook in de gaten, of heb je het hem moeten vertellen?

Smith «We wisten het allemáál. Maar toch had het veel weg van het moment waarop je – na een relatie van meer dan tien jaar – breekt met je lief. We speelden al samen van toen we negentien, twintig waren. Maar verandering is goed voor iedereen. Denk ik.

»Rond die tijd stonden we dus geboekt als headliner op Werchter. We hebben even getwijfeld om af te zeggen, maar daar zijn we snel van afgestapt. Konden we niet maken. Wílden we ook niet. Justin (Lockey) en Elliott (Williams) zijn toen bij de groep gekomen: twee nieuwe leden om Chris te vervangen – een teken van respect. Op heel korte tijd hebben ze onze oude songs ingestudeerd, en meteen daarna: het grote examen. Werchter. Dat liep fantastisch, en we wisten meteen dat we onze nieuwe adem te pakken hadden.»

Editors spelen cover van 'Dancing in the Dark'

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234