null Beeld

Rock Werchter 2014: de Backstage Tapes! Onze man bij Trixie Whitley

Trixie Whitley, onzichtbaar zwanger, en niemand vertelt ons ooit wat, dus daar hebben we het niet over, een klein uur na haar optreden in KluB C.

Trixie Whitley Het was goed, en dat zeg ik bijna nooit. Het gebeurt héél zelden dat ik zelf content ben na een optreden. Tegenwoordig meer dan vroeger wel, ik heb dat echt moeten leren, mezelf toelaten om er meer van te genieten. En vandaag was het behoorlijk feilloos. Ik heb gisteren een try-out gedaan, en daar is zo ongeveer alles fout gegaan wat er technisch tijdens een concert maar fout kan gaan. We got it over with (lacht).

HUMO Je bent iets meer dan een jaar onderweg met je debuut ‘Fourth Corner’. Is je kijk erop intussen veranderd?

Whitley Tuurlijk, maar ik probeer vooral vooruit te kijken, ik kan er toch niks meer aan veranderen. ’t Is alsof je naar een foto uit je jeugd kijkt: een momentopname. Het is wat het is. Ik ben nu al volop bezig aan de volgende plaat. In het moment blijven, dat is belangrijk. Die volgende plaat mag niet gestuurd worden door wat ik al heb gedaan, je mag niet te beredeneerd te werk gaan, een pad effent zichzelf wel. Voor de eerste plaat had ik een heel concreet plan, maar als ik er nu op terugkijk, is het toch iets heel anders geworden. Een artiest moet ten dienste staan van het moment.

HUMO Een song vertrekt vanuit een oorspronkelijk idee, maar een plaat is een werkstuk. Dat lijkt me veel moeilijker om spontaan te verhapstukken.

Whitley En toch is het allemaal hetzelfde. In de studio moet je proberen te vertalen waar je op dat moment voor staat, het is net als een song een momentopname. Ik heb mij lange tijd onzeker gevoeld wat teksten betreft, ik wilde bijvoorbeeld niet dat de teksten in het boekje stonden afgedrukt omdat ik mezelf zo'n slechte schrijfster vond, maar intussen besef ik dat teksten gewoon dezelfde aanpak vereisen. Als kunstenaar moet je openstaan, alle kanalen openzetten, en net als voor al de rest je ego aan de kant zetten. Pas op, ik kan daar heel filosofisch over worden. Het is heel makkelijk om je te laten leiden door onzekerheden, maar het belangrijkste aan je job is je kanalen openzetten. Het is niet aan de artiest om te oordelen. Eens het eruit zit, is het niet meer van jou. Maar het is een moeilijke evenwichtsoefening, want bij bijna elk idee volgt er na het initiële enthousiasme een periode van onzekerheid, en ben je geneigd om alles weg te gooien. Dat gezegd zijnde, hoop ik dat ik nooit het gevoel ga hebben dat ik de formule heb gevonden. Iedere song moet een oefening blijven in: hoe moet het nu eigenlijk?

HUMO Goeie vraag!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234