Rock Werchter 2017: het ideale parcours voor vrijdag

Voor wie niet naar TW Classic kan, zich al wat strammer van lijf en leden voelt en naast veel platte rust per dag toch nog een concert of twee drie kan verhapstukken, zijn er op vrijdag The Pretenders, Nataniel Rateliff, en ook wel een beetje Future Islands. Wie ‘Vlaanderen Boven’ op zijn t-shirt heeft staan en zweert bij vaderlandse pracht, krijgt sowieso Vuurwerk te zien, maar ook Coely, Tamino, Warhaus, Bazart, Oscar And The Wolf en Charlotte de Witte. Wie het allemaal nog niet weet, mag de gids volgen.


Het ideale parcours voor donderdag

Het ideale parcours voor zaterdag

Het ideale parcours voor zondag

Dilemma's van de dag

Coely (Main Stage, 13.00) of Lany (Klub C, 13.00)

De vermoedelijk beste en zeker meest succesvolle Belgische hiphopact van het moment of de groep die je moest gezien hebben oen ze nog niet mega waren? Moeilijk! Coely had hier vier jaar geleden al moeten openen, maar moest in in allerlaatste instantie forfait geven. Heeft haar debuutplaat 'Different Waters' afgeleverd en is er meer dan klaar voor. Daar tegenover: het trio LANY (Los Angeles New York) dat met 'ILYSB' (I Love You So Bad) een heerlijke zomersingle heeft ide op Spotify al meer dan vijftig miljoen keer beluisterd werd. Vijftig miljoen keer. Hun andere songs ook niet slecht.


Slowdive (Main Stage, 14.00) of Vuurwerk (Klub C, 14.00)

In de ene hoek: Slowdive, shoegaze uit de tijd dat het genre nog geen naam had, in 1995 schielijk overleden, afgelopen mei met een titelloze plaat weer uit de doden opgestaan. In de andere hoek: fijnproeverselectronica van Belgische makelij. Wedden dat u hier alleen uitraakt?


Tamino

The Barn, 13.30

Fenomeen van bij ons dat dit jaar finaal van onder de vleugels van moedergroep Het Zesde Metaal kwam uitgevlogen. Won De Nieuwe Lichting, liet de ABClub uit zijn hand eten en niets wijst erop dat The Barn op vrijdag geen zelfde lot beschoren zal zijn. Zingt in het Engels, covert Arctic Monkeys en klinkt als Jeff Buckley zonder Zeppelin.


Warhaus

The Barn, 14.30

Biertje halen, bagel eten, en terug naar The Barn voor de volgende Belgische hoogvlieger. Geen nieuwkomer maar een oudgediende dit keer: Maarten Devoldere, die na tien jaar Balthazar met ‘We Fucked a Flame Into Being’ bewees dat hij het ook op z’n eentje kan (met assistentie van zijn bevallige geliefde Sylvie Kreusch). Balthazar-collega Jinte Deprez staat op zaterdag als J. Bernardt in KluB C, Balthazar-bassist Simon Casier, alias Zimmerman, ontbreekt op de affiche. Een vergissing wellicht.


Maggie Rogers

KluB C, 15.15

23-jarige singer-songwriter uit Maryland, VS, die met de song ‘Alaska’ tijdens een masterclass in New York meester Pharrell Williams los in de broek deed schieten. Heeft voorlopig echter niet veel meer om uitgebreid over naar huis te schrijven. Veertig minuutjes in de KluB C: zou lang kunnen duren/kan zo voorbij zijn.


Nathaniel Rateliff & The Night Sweats

Main Stage, 15.25

Toegegeven: we hebben ons vorig jaar in The Barn bij Nathaniel Rateliff & The Night Sweats zonder voorkennis aardig geamuseerd. ‘Soulrevue onder aanvoering van blanke baardman of zoiets,’ zo noemden we het. Intussen hebben we zijn grote hit ‘I Need Never Get Old’ (op maat gemaakt voor baggerradio) een keer of vijfenzeventig te vaak gehoord, en hij zal het wellicht niet kunnen laten om er ons in Werchter een zesenzeventigste keer mee de gordijnen in te jagen.


Future Islands

The Barn, 15.55

Compleet van de sokken geblazen door hun performance van ‘Seasons’ bij Letterman in 2014, ons steendood verveeld bij hun plastic concert op Pukkelpop 2015, en dan recent, met dank aan Spotify, bij ‘Wave Like Home’ beland, hun vergeten debuut uit 2008. Topplaat!


Jain

KluB C, 16.55

Franse revelatie en multi-instrumentaliste die met haar debuut ‘Zanaka’ in 2015 vooral in eigen land lof oogstte. Maakt wereldmuziek met een fond van elektronica, waar de akoestische gitaar als u het ons vraagt toch net iets te prominent doorheen dramt.


White Lies

Main Stage, 17.00

Groep voor fans van Interpol, Editors en Maxïmo Park. Hebben live naar verluidt evenwel nog nooit een fout gespeeld.


Birdy

The Barn, 17.40

Birdy (echte naam: Jasmine van den Bogaerde) heeft op haar twintigste al drie platen op haar naam staan, met daarop evenwel geen enkele eigen compositie die kan tippen aan haar – het moet gezegd – uitstekende covers van ‘Skinny Love’ van Bon Iver, ‘White Winter Hymnal’ van Fleet Foxes en ‘Terrible Love’ van The National. Wat weinig, niet? Lief meisje wel.


Dua Lipa

KluB C, 18.40

Jong, hip, mooi, getalenteerd, en een paar meer dan aardige r&b-singles in de zak. Kan dat een uur boeien? Ooit zeker, en heel misschien al in 2017. Hangt ervan af hoe uw prioriteiten liggen.


Royal Blood

Main Stage, 18.40

Genoeg muzikaal gekuierd, tijd om u eens lekker in de maag te laten stompen. Royal Blood heeft met ‘How Did We Get So Dark?’ een geweldige nieuwe plaat uit, en produceert met z’n tweeën zoveel storm en supersonisch geweld dat u niet weet waar eerst luisteren. Best tien minuutjes voor het einde vertrekken, kwestie van u nog wat te kunnen opfrissen vooraleer naar het volgende te gaan.


Bazart

The Barn, 19.40

Die keren dat wij Bazart live hadden kunnen meemaken, lieten we alsnog verstek gaan, en toen we er vervolgens fragmenten van op de radio of het wereldwijde web aantroffen, was spijt ons deel. En: die songs zijn goed! Pete Townshend schreef het al, en Roger Daltrey zong het: the kids are alright.


The Pretenders

KluB C, 20.55

Een half decennium lang modderden The Pretenders maar wat aan: redelijke platen, af en toe een paar concerten, maar nooit echt op gang geraken. Sinds vorig jaar wordt er echter weer getourd zoals in de jonge jaren, en dat levert live eindelijk nog eens een goed geoliede machine op. En een setlist waarin ‘Back On the Chain Gang’, ‘Kid’, ‘Stop Your Sobbing’ en ‘Brass In Pocket’ niet ontbreken. Ook voor wie jong genoeg is om zich af te vragen of Torhout-Werchter 1987 al iets was.


James Blake

Main Stage, 20.30

Sommigen vinden hem saai, schoonvader noemt hem ‘de patiënt’, wij vinden James Blake de vernieuwendste, verrassendste en boeiendste Engelsman sinds Aphex Twin.


Oscar And The Wolf

The Barn, 21.55

In het aanschijn van Oscar And The Wolf lijken er twee uitgesproken kampen te bestaan: het ene vindt wat Max Colombie en de zijnen brengen van het beste wat ooit in België is geproduceerd, het andere loopt er liefst zo hard mogelijk van weg. Wij zijn anders: wij twijfelen, nog steeds. Ligt ook een beetje aan ons.


Radiohead

Main Stage, 22.30

Altijd weer vreemd als er pakweg 50.000 mensen staan te kijken naar een groep die – laten we een giraf een giraf noemen – moeilijke muziek maakt. Het moet zijn dat er nog hoop is voor deze wereld. Ook in het jaar 20 na ‘OK Computer’ slaagt Radiohead erin bij elke release de vraag op te roepen ‘Wat is me dit allemaal?’ En vervolgens toch weer in de eindejaarslijsten te belanden. Een must dus.


Charlotte de Witte

KluB C, 23.10

Vrijdag is de enige dag dat Werchter afgesloten kan worden onder auspiciën van een deejay: Charlotte de Witte, 24 jaar oud en liefhebster van ‘the dark side of techno’. Wist al zes keer Pukkelpop en vijf keer Tomorrowland in te palmen, en zou dat ook met Werchter kunnen doen. Bummer: Charlotte draait tijdens Radiohead.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234