null Beeld

Rock Werchter 2017: street art met Arne Quinze bij North West Walls

De kans is natuurlijk klein, maar mocht u zich alsnog vervelen op Rock Werchter, slenter dan eens naar die grote rechterhoek naast de Main Stage, alwaar de North West Walls uit de grond rijzen: een set op elkaar gestapelde containers, beschilderd door het kruim van de internationale graffitiwereld. Bezieler en curator van het project is Arne Quinze, die ooit zelf begon als graffiti-artiest.

undefined

'Wij spaarden ons suf om spuitbussen te kunnen kopen, tegenwoordig nemen ze het vliegtuig naar hun volgende opdracht'

Arne Quinze «In 2013 vroegen ze me om één van mijn installaties met houten balken op het festivalterrein te bouwen, maar het leek me daar niet de juiste plaats voor. Begrijp me niet verkeerd: kunst hoort absoluut thuis op een festival. Ik ijver er al vijfentwintig jaar voor om kunst van tussen de vier muren van een museum te halen, zodat er veel meer mensen mee in contact komen dan die ene schamele procent die onze musea bezoeken. Maar een festival als Rock Werchter leek me veeleer geschikt als een platform waar jonge kunstenaars hun ding mochten doen. En ik dacht meteen aan graffiti, aangezien ik daar zelf in de jaren 80 mee begonnen ben – ettelijke treinen en trams heb ik toen onder handen genomen. Illegaal, dat spreekt.»

null Beeld

HUMO Tijd om op te biechten: voor welke graffitiwerken uit de jaren tachtig ben je zoal verantwoordelijk?

Quinze (lacht) «Dat ga ik echt niet aan je neus hangen. Laat ik het hier op houden: ik ben vaak moeten gaan lopen, maar nooit gepakt. We maakten er ook een wedstrijd van om op de meest onmogelijke plaatsen te geraken. Wilden we een ruwe muur beschilderen, dan moesten we die de nacht voordien eerst een latexlaagje geven; en vervolgens hopen dat ze ons de volgende nacht niet stonden op te wachten. Er is sindsdien veel veranderd: sommige steden vragen artiesten zélf om muurschilderingen, en terwijl wij ons suf spaarden om spuitbussen te kunnen kopen, nemen ze tegenwoordig het vliegtuig naar een volgende opdracht.»

HUMO Kortom: street artists zijn de deejays onder de kunstenaars?

Quinze «Geen slechte vergelijking. Hun agenda’s zitten vaak maanden op voorhand volgeboekt, en ze worden tot in de verste uithoeken van de wereld uitgenodigd. Er gebeurt ook zoveel in de wereld van de street art, en ik word elke dag verrast. Van sommige werken snap je niet hoe ze het in godsnaam klaargespeeld hebben. Als je zo’n grote silo beschildert, kun je niet even een stap terugzetten om te zien hoe je alles er uit ziet, want je zit er – tien hoog – met je neus op. Aartsmoeilijk!»

HUMO Hoe beslis je wie zijn of haar ding mag doen op de North West Walls?

null Beeld

Quinze «Ik ga af op mijn instinct. Als een werk me op de één of andere manier raakt, komt de maker in aanmerking. »In het buitenland hou ik m’n ogen goed open: zie ik een knappe muur, dan ga ik op zoek naar de artiest die ‘m heeft beschilderd. Da’s dankzij het internet makkelijker dan het lijkt. De meeste street artists zetten hun werk op Instagram – even een berichtje sturen, en binnen de paar uur krijg je antwoord, meestal bevestigend. Voor de eerste drie edities hadden we een paar mooie namen uit het wereldje, en daardoor kent iedereen North West Walls intussen. Omdat die containertorens twee kanten hebben, één per kunstenaar, werkt de combinatie soms beter dan anders, maar ik weiger om ze een thema op te leggen. Ze mogen, helemaal in de ware geest van de graffiti, voor honderd procent hun zin doen.»

HUMO De anonieme street artist die in Brussel onthoofdingen en andere confronterende beelden schildert – er wordt gefluisterd dat het Bonom zelve is – zou dus ook gerust op de affiche kunnen?

Quinze «Ik had nog niet aan ‘m gedacht, maar wat mij betreft: absoluut. (lachje) Ik vind zijn werk in elk geval zalig. Door taboes aan te snijden, dwingt hij de mensen erover te spreken: fantastisch, toch? Er zijn bovendien veel te weinig muurschilderingen in Brussel. Een stad vol kleur is duizend keer aangenamer.»

HUMO Geen zin om zelf zo’n toren onder handen te nemen?

Quinze «Voorlopig heb ik mijn handen vol, maar je weet maar nooit. Ik ben al langer aan het nadenken over een manier om street art in mijn werk te betrekken. Misschien keer ik dus wel terug naar mijn roots.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234