Roméo Elvis: de platen die zijn leven veranderden

‘Tu fumes?’ Onderuitgezakt kijkt Roméo Elvis ons vragend aan, terwijl hij zijn cannabisverdampertje ophoudt. De Brusselse hiphopkoning, 25 lentes nog maar, heeft zopas ‘Morale 2Luxe’ op de wereld losgelaten, een met elf extra titels aangevulde deluxe-uitvoering van zijn doorbraakplaat ‘Morale2’, en dat moet uiteraard gevierd worden.

'Iemand die rapt over een leven dat nog triester is dan het mijne: geweldig!'


1. The Beatles ‘The White Album’ (1968)

Roméo Elvis «Ik ben opgegroeid met muziek. Thuis in Linkebeek heeft mijn vader een enorme collectie cd’s en vinylplaten, en daar maakte ik gretig gebruik van. Ik moet 13 of 14 geweest zijn toen ik er op een dag ‘The White Album’ uitpikte, vooral wegens de hoes: prachtig in al zijn eenvoud. Tot dan toe kende ik The Beatles alleen van hun clichéliedjes, ‘Let It Be’ en zo. Maar met deze plaat, die ik drie of vier jaar aan een stuk heb grijsgedraaid, heb ik ze pas echt leren kennen. ‘The White Album’ zette ook de deur open naar andere muziek uit de sixties: The Rolling Stones, en vooral ook Jimi Hendrix


2. Jimi Hendrix ‘Are You Experienced’ (1967)

Roméo Elvis «Ik denk niet dat er ergens ter wereld een rapper bestaat die een grotere fan is van Jimi Hendrix dan ik. Jimi Hendrix is mijn grootste idool, punt. Let wel: ik heb het alleen over zijn muziek, niet over zijn zware druggebruik of zijn geweld tegen vrouwen. Ça, je n’aime pas.»

HUMO In een interview over de reünie van zijn band Allez Allez zei je vader Marka onlangs in Humo dat jij vroeger gitarist wilde worden. Door Jimi Hendrix?

Roméo Elvis «Ja. Maar ook door mijn vader, die ik thuis vaak gitaar zag spelen. Als kind was ik gefascineerd door zijn job: muziek maken en daar dan applaus en geld voor krijgen, ik vond dat fantastisch. Het werkinstrument van de meeste volwassenen die ik tegenkwam, was de aktetas. Dat van mijn vader was de gitaar. Op mijn 16de, toen ik op internaat zat in Doornik, ben ik zelf beginnen te spelen. Ik bekeek handleidingen op YouTube en ik las gitaarboeken waarin ze je uitleggen hoe je je vingers moet zetten.»

HUMO Hoe kwam het dat jij op internaat zat?

Roméo Elvis «O, dat is simpel: omdat ik me jarenlang als een kleine etter had gedragen, un petit con, en omdat ik van verschillende scholen was gestuurd. Ik zocht altijd de grenzen op, zie je. Dat had ik als kind al, maar in mijn vroege adolescentenjaren werd het erger. Ik stal, ik hing de vandaal uit, ik deed mee aan knokpartijen, ik spoot graffiti waar dat niet mocht.»

HUMO Wat stal je zoal?

Roméo Elvis «iPods van mijn klasgenoten (grijnst). Erg, hè? Ik was de klootzak van de klas, zonder meer. Al denk ik niet dat ik onvriendelijk bevonden werd: ik glimlachte altijd tegen iedereen. Maar wat dat stelen betreft, was ik echt een geslepen vos: ik deed het heel snel. Pas toen ik er van school voor werd gegooid, ben ik ermee gestopt. Sindsdien heb ik nooit meer iets gestolen.

»Ik ben niet trots op dat hoofdstuk uit mijn leven, ook al omdat er geen enkele verzachtende omstandigheid was. Mijn vader was muzikant, mijn moeder actrice en presentatrice, en we hadden thuis geen geldproblemen. Alleen had ik geen zelfvertrouwen, en ik wilde cool gevonden worden door de mensen die ik cool vond. Daar hoorden drugs bij, véél drugs bij momenten, en ook knokpartijen. Toen ik op een dag serieus mot had gekregen – Báf! Báf! Báf! – en bont en blauw thuiskwam, was voor mijn ouders de maat vol. Ik moest het huis uit, en op internaat. Een geschenk uit de hemel, achteraf bekeken. Het deed me goed om op mezelf teruggeworpen te zijn. En ik ging daar in Doornik naar een kunstschool, waar ze me aanmoedigden om creatief te zijn: helemaal mijn ding.»

‘Morale 2Luxe’ van Roméo Elvis & Le Motel is nu uit bij Universal. Op 8 juli speelt Roméo Elvis op Rock Werchter. Een verslag van de opnames hiervoor is hieronder te zien (artikel gaat door onder de video):


3. Green Day ‘American Idiot’ (2004)

Roméo Elvis «Ik vermoed dat ik Green Day in 2005 voor het eerst op tv zag, thuis in Linkebeek. Het was een liveoptreden dat me alles gaf wat ik van rockmuziek verlangde: energie, provocatie, melodie ook. Ik was instant fan, ook al wegens hun bandnaam – een green day is een dag die je al blowend doorbrengt. Geweldig cool voor de puber die ik toen was (neemt een haal van zijn verdampertje). Inmiddels ben ik volwassen: wanneer ik Green Day nog eens opzet, besef ik wel dat het allemaal nogal gelikt en commercieel was, en niet erg diepgaand. Maar toch blijf ik nummers als ‘Wake Me Up When September Ends’, ‘American Idiot’ en ‘Jesus of Suburbia’ leuk vinden. Het is allemaal zo simpel en zo onschuldig. Green Day, c’est un truc de ket, een band voor kleine jongetjes die verliefd zijn op Amerika.»

HUMO En dat was je?

Roméo Elvis «Très. Ik droeg in die tijd ook altijd het T-shirt van ‘American Idiot’, met een hart erop dat tegelijk een handgranaat is. En toen ik mijn favoriete band in 2005 op Rock Werchter zag, werd ik helemaal gek. Ik was fan-fan, zie je? Ik kende zelfs de levensverhalen van alle drie de leden uit het hoofd. Als ik fan ben, ben ik het voor de volle 100 procent, en lees ik echt alles over mijn idolen. Over Jimi Hendrix kan ik je bijvoorbeeld uit het hoofd vertellen dat hij geboren is in Seattle op 27 november 1942, dat hij van zijn papa zijn eerste gitaar kreeg op z’n 11de, en dat hij in Londen overleden is op 18 september 1970. Onbelangrijke feitjes, maar ik wil dat allemaal weten.

»Weet je wat ik nog een goeie plaat van Green Day vind? ‘Bullet in a Bible’, een liveplaat die is opgenomen in de Milton Keynes National Bowl, in Engeland. Magisch vond ik dat, een Amerikaanse groep die de Engelsen zo om hun vinger kon winden.»

HUMO Een voorbeeld voor jou?

Roméo Elvis «Of ik het ooit in Engeland zou willen maken, bedoel je? Eh, ben non. Ik zou dan in het Engels moeten rappen, en dat zal ik nooit doen. Franstaligen die in het Engels zingen, dat is per definitie belachelijk. Vlamingen komen er nog mee weg, omdat Nederlands dezelfde roots heeft als Engels.»

HUMO Over naar de vierde plaat, dan maar.

Roméo Elvis «De vierde plaat?»

HUMO We hebben er drie gehad.

Roméo Elvis (kijkt niet begrijpend)

HUMO Dit interview zou over de platen gaan die je leven hebben veranderd, toch?

Roméo Elvis «Ah, putain! Ja, sorry hoor, ik ben een beetje high.»


4. OutKast ‘Speakerboxxx / The Love Below’ (2003)

Roméo Elvis «Al heel vroeg in mijn leven ben ik met hiphop in aanraking gekomen, omdat er bij ons thuis weleens rappers over de vloer kwamen – vrienden van mijn vader. MC Solaar onder anderen, bij wie hij nog in de band heeft gespeeld. Ik hield van hiphop, maar pas toen mijn vader me deze plaat van OutKast leerde kennen – een bóm – begreep ik dat je niet in een getto hoefde te zijn opgegroeid om goed te kunnen rappen. ‘Aha! Deze gasten maken dus goeie hiphop? Cool, in dat geval klim ik ook aan boord.’»


5. Lomepal ‘FLIP’ (2017)

Roméo Elvis «Lomepal is mijn Franse evenknie, niet alleen fysiek, maar vooral in zijn muziek. Ik ben al heel lang fan, en ondertussen zijn we vrienden. Hij heeft op mijn plaat ‘Morale2’ meegedaan, en ik op zijn plaat ‘FLIP’. Op de hoes staat hij als vrouw afgebeeld, ik vind het chic dat hij dat aandurft. En ik ben er trots op dat het nog werkt ook: eind vorig jaar heeft hij voor ‘FLIP’ een gouden plaat in ontvangst mogen nemen.»


6. Tyler, The Creator ‘Wolf’ (2013)

Roméo Elvis «Geen enkele artiest heeft me meer beïnvloed dan Tyler, The Creator. Dat maakt van mij de achterkleinzoon van die twee gasten van OutKast: zij hebben Pharrell Williams beïnvloed, Pharrell op zijn beurt Tyler, en Tyler mij. Ik schaam me ook niet over die invloed, ik betuig openlijk eer aan hem in mijn muziek.»

HUMO Wat vind je zo goed aan hem?

Roméo Elvis «Alles. Tyler, The Creator is hardcore maar toch pop, en hij is waanzinnig getalenteerd. Hij schrijft songs, hij neemt de productie van zijn muziek voor z’n rekening, en ook het design van de platenhoezen. En hij regisseert zijn eigen videoclips. Maar Tyler is ook… mysterieus. Vroeger werd hij vaak bekritiseerd om zijn homofobe teksten, maar vorig jaar zijn er artikels verschenen waaruit zou blijken dat hij zelf homoseksueel is. Ik weet niet wat ik ervan moet denken. In ieder geval vind ik het geen slechte zaak dat hij het debat aanwakkert.

»Er is wel één ding dat me niet bevalt aan hem. Onlangs was ik in Los Angeles om de clip op te nemen bij mijn nieuwste single ‘Dessert’, en op een middag ben ik naar de pas geopende winkel gegaan waar ze Tylers kledinglijn GOLF verkopen, op Fairfax Avenue. Een ontgoocheling. Om te beginnen kun je daar niet gewoon naar binnen wandelen: de verkopers bepalen op het zicht of ze de glazen deur voor je willen opendoen of niet. Blijkbaar werd ik nét cool genoeg bevonden om binnen te mogen, maar ik was nog geen halve meter ver of het ging al van: ‘Hands out of your pockets! No pictures! No selfies!’ Alsof ik een prestigieus museum was binnengestapt. Er lagen daar een aantal petten op een schap, en toen ik er eentje vastnam, werd ik gelijk op de vingers getikt: ‘No touching, sir.’ Ik heb die pet teruggelegd en ben vertrokken.»


7. Klub des Loosers ‘Vive la Vie’ (2004)

Roméo Elvis «Klub des Loosers is eigenlijk Fuzati, een Parijse rapper van wie niemand weet hoe hij echt heet of hoe zijn gezicht eruitziet, want hij draagt altijd een wit masker. Zelfs backstage, kan ik uit eigen ervaring bevestigen. Jaren geleden heb ik in de Botanique in zijn voorprogramma gestaan, en hij zat een tijdje geleden op dezelfde plek in het mijne. Het is een onbeduidend, miezerig mannetje zonder enig zelfvertrouwen, en daar rapt hij ook over: ‘Je me sens seul, je n’ai pas beaucoup de force / J’aimerais que quelqu’un m’aide à partager ma vie’. In de tijd dat ik nog un sale ket was, vond ik het geweldig dat er iemand bestond die rapte over een leven dat nog triester was dan het mijne. Wanneer ik me weer eens depri voelde, kikkerde het me steevast op: ‘Het kan altijd nog erger.’»

HUMO Ben je nu gelukkig?

Roméo Elvis «Ja (glimlacht). Ik zit in een stabiele situatie: ik heb een vriendin, ik kan leven van mijn muziek en ik heb de luxe dat ik iedere kant kan uitgaan die ik wil. C’est génial.»

HUMO Waar wil je over pakweg tien jaar staan?

Roméo Elvis (denkt lang na) «Of ik over tien jaar nog muziek zal maken, weet ik niet. Eerlijk gezegd, ik betwijfel het. Maar alleszins wil ik wel op de één of andere manier actief blijven in de muziekwereld. En ik wil kinderen, en een huis in Linkebeek. Nee, niet in Linkebeek, dan zou mijn pa om de haverklap aan de voordeur staan, vrees ik: ‘Hé, coucou, c’est moi!’ Beter in Beersel of zo, of een ander dorpje in de Vlaamse rand. Kan ik op mijn gemak geuze drinken terwijl ik naar m’n versgemaaide gazon kijk. (Neemt nog een trek van z’n verdampertje) Ja, dat zegt me wel wat.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234