null Beeld

Rudi Kennes, vakbondsman bij Opel Antwerpen

Rudi Kennes, vakbondsman bij Opel Antwerpen, en zijn vrouw (én collega) Karima: 'Wat hij klaarkrijgt, krijgt niemand klaar. Daar bewonder ik hem enorm voor.'

jl/rw

Het miezert in Willebroek als we 's avonds aanbellen bij Rudi Kennes (50), ABVV-délégué en spreekbuis van de Opel-arbeiders. Zijn vrouw Karima Esbaï (37) werkt ook als arbeidster bij Opel, maar in hun knusse en kraaknette huis heeft zíj het duidelijk voor het zeggen. Uw Humo-reporters mogen meteen hun schoenen uittrekken en ruilen voor Marokkaanse puntslofjes.

Kennes zelf staat nog onder de douche - net thuis van het stakerspiket, waar hij met z'n collega's sinds vier uur 's ochtends de 'oorlogsbuit' van een paar duizend Astra's is gaan bewaken. Die buit leggen de arbeiders aan sinds CEO Nick Reilly anderhalve week geleden na een maandenlang schimmenspel de hakbijl bovenhaalde en de sluiting van Opel Antwerpen aankondigde.

HUMO Hoe voelt het nu na jaren strijd het doek lijkt te vallen voor Opel Antwerpen?

Rudi Kennes (droog) «Foute openingsvraag.»

Karima Esbaï (fel) «Het doek ís niet gevallen over Opel Antwerpen! Zolang de Duitsers en ook andere EU-landen achter ons staan, blijft onze fabriek open.»

HUMO Als Nick Reilly zelf in het openbaar zegt dat hij de fabriek wil sluiten, kan hij daar toch moeilijk nog op terugkomen?

Kennes «En wie zegt dat Nick Reilly zijn nek niet breekt over deze zaak? Figuurlijk dan, hè (lacht). Wees gerust, we vechten niet tegen windmolens.»

Karima «Dat hopen we toch.»

HUMO Waarom zouden de andere Opel-fabrieken achter Antwerpen blijven staan? Ook zij zitten in de problemen, en die kunnen ze misschien oplossen door werk van Antwerpen in te pikken.

Karima «Als ze Antwerpen sluiten, gaan de andere Europese fabrieken over een paar jaar óók dicht.»

HUMO Antwerpen houdt zo'n beetje de hele Opelgroep overeind?

Kennes «Daar lijkt het soms op. Antwerpen heeft vorig jaar met 86.000 auto's wél voor 34,4 miljoen winst gezorgd, hè. Je hoeft er dus niet minstens 100.000 te verkopen om winst te maken, zoals de bollebozen van GM berekend hebben.

»Ik zeg altijd: solidariteit is in feite collectief egoïsme. Je bent solidair met de ander omdat je dat emotioneel wil, maar vooral omdat je er zelf belang bij hebt. Wij hebben alle Europese werknemers netjes voorgerekend wat het hen zal kosten als Antwerpen dichtgaat.»

Karima «Iedereen is gevoelig in zijn portemonnee.»

HUMO De rekening graag!

Kennes «Het businessplan van GM voor Opel is gebaseerd op twee pijlers: honderden miljoenen euro's overheidsgeld, en een besparing op de loonkosten van 1,2 miljard euro. GM vraagt dus 1,2 miljard van het Opelpersoneel. Als Antwerpen dichtgaat, zal Reilly ons deel van die besparing - zo'n 20,2 miljoen euro per jaar - bij de werknemers van ándere fabrieken halen. Met andere woorden: dan mogen onze EU-collega's nog eens zeven procent extra inleveren. Nogal wiedes dat ze solidair met ons zijn. Bovendien heeft Reilly ook nog geen cent van dat overheidsgeld losgekregen.

»De SUV's (terreinwagens, red.) die contractueel beloofd zijn voor Antwerpen, wil Reilly naar zijn fabriek in Zuid-Korea versassen. Wel, er is becijferd dat die SUV's in Korea produceren hem 567 miljoen dollar méér zal kosten dan in Antwerpen.»

HUMO Weet hij dat dan niet, of maakt hij niet graag winst?

Kennes «Uiteraard weet hij dat.»

HUMO Waarom wil hij dat plan dan doorduwen?

Kennes «Omdat hij zichzelf hopeloos heeft klemgereden, tiens! GM is in feite failliet. In Amerika heeft het 50 miljard dollar overheidssteun gekregen: de facto is het een genationaliseerd bedrijf. In ruil voor die miljarden wil Obama dat ze voortaan niet alleen benzineverslindende grote bakken produceren: hij eist dat ze ook een kleine milieuvriendelijke auto gaan bouwen in fabrieken in de VS. Dus wat doen ze? Ze halen zo'n autootje uit de Koreaanse Daewoo-fabriek naar de VS. Reilly had dus een probleempje in zijn fabriek in Korea. Zijn oplossing? Die SUV's die aan Antwerpen waren beloofd laten we in Korea bouwen, en Antwerpen gaat dicht. Dát is zijn probleem.

»Och, Reilly rijdt zichzelf vast in de modder, daar moet ik zelfs niks voor doen. Hij gaat tegen de Duitse pers zeggen dat Kris Peeters zijn belofte van vijfhonderd miljoen euro staatssteun heeft ingetrokken. Ik bel naar Kris Peeters, Kris Peeters geeft zijn versie aan de pers, en voilà: Reilly staat nu in de pers bekend als leugenaar.»

HUMO Kortom, Reilly is een kortzichtig stuk onbenul.

Kennes «Roland Koch, de minister-president van Hessen (bakermat van Opel, red.), heeft letterlijk gezegd: 'Mijnheer Reilly is intellectueel niet in staat om het probleem te vatten.' Straf hè? Reilly heeft het merk Opel al onnoemelijk veel schade toegebracht met al zijn wilde plannen. De verkoop keldert! Die SUV's naar Korea verplaatsen is gewoon onzin. Daarmee bewijst hij dat hij noch de Europese markt noch de consumenten kent.»

U vindt het volledige interview vanaf dinsdag 2 februari in Humo 3622

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234