null Beeld

Run The Jewels - Run the Jewels 3

De nieuwe van Run The Jewels – voor wie de tel was kwijtgeraakt heet-ie handig ‘Run the Jewels 3’ – is een manifest dat begint met de hoes. Zonder uitleg zijn we niks. ‘De handen met de halsketting op de hoes van de eerste plaat stonden voor ‘nemen wat van jou is’ – je wereld, je leven, je attitude,’ aldus Timothy Saccenti, huisontwerper van de groep. ‘Op de hoes van de tweede waren de handen in windels gewikkeld, wat stond voor gewond en herstellende zijn. Op ‘RTJ3’ zijn de windels weg, de ketting verdwenen, de handen van goud. Buiten jezelf valt er niets te rapen. Jij bent het juweel.’ Alstublieft.

Run The Jewels begon in 2013 als gelegenheidsproject van Killer Mike en EL-P, elk afzonderlijk dan al een dik decennium excellent bezig in de ondergrond van de hiphop. Al snel echter werd duidelijk dat ze zich samen harder amuseerden dan apart, en dat de impact van de muziek die dat opleverde te groot was om zomaar weer onder eigen vlag te gaan varen. Sinds ‘Run the Jewels 2’ in 2014 tot ver buiten de hiphop aan de top van menig eindejaarslijstje belandde, zijn de twee nauwelijks nog van elkaars zijde geweken. In de afgelopen 24 maanden richtten ze een internationale kunstbeweging op (Tag The Jewels), begonnen ze een radioshow (WRTJ op Beats 1 van Apple), doken ze op als figuurtjes in een computerspel (‘Gears of War 4’), zetten ze de schouders onder een eigen virtual-realityding (VRTJ), én kletsten ze ‘Run the Jewels 3’ in elkaar, een plaat waarvoor het manifest ook had kunnen luiden: ‘We worden beter en beter.’

undefined

null Beeld

De plaat begint met een bom, eindigt met een explosie, en wat ertussenin zit, klinkt als dansen in een mijnenveld. Gelieve na afloop de benen te tellen. ‘Run the Jewels 3’ is geenszins een gezapigere affaire dan zijn voorganger, maar wel een betere, dynamischere plaat omdat Mike en EL-P af en toe een póging doen om het tempo naar beneden te halen en een ingetogen moment in te lassen. ‘Talk to Me’, ‘Hey Kids’ en ‘2100’ zijn eenzelfde lot beschoren: beginnen over een backingtrack die een adempauze belooft, maar als de raps invallen in één klap weer op de dansvloer staan. De vuisten gebald, in de lucht of voor het gezicht. Moving targets zijn moeilijker te raken, stilstaan is achteruitgaan.

Tekstueel worden nog steeds dezelfde vijanden onder vuur genomen – corruptie, racisme, politiegeweld en meer van dat. In ‘Thursday in the Danger Room’ mag het vergrootglas voor één keer op de molensteen om de eigen nek. ‘How do you look in the eyes of a friend and not cry when you know that they’re dying?’ rapt EL-P. Een huiveringwekkende saxpartij van Kamasi Washington klinkt als het antwoord van zijn spiegelbeeld.

‘Run the Jewels 3’ is een zware plaat waar het spelplezier desondanks van afspat. Ze zijn kwaad, Killer Mike en EL-P, maar je hoort ook dat ze zich met hun speeltjes te pletter amuseren. De vijf songs van ‘Run the Jewels 3’ die al werden prijsgegeven, werden op Spotify samen al 7,5 miljoen keer beluisterd. In dovemansoren zal de voorlopig beste plaat van 2017 alvast niet vallen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234