null Beeld

Rundskop

Limburg! Zijn steenkool, zijn fruit, zijn jenever. Zijn Maas en zijn Demer, zijn Dommel en zijn Jeker. Zijn onnaspeurlijke isoglossen, zijn zangerige stoot- en sleeptonen. Bokrijk! Alden Biesen! De abdij van Herkenrode! Limburg - een dierbaar oord? Niet zo in 'Rundskop'.

Erik Stockman

Regisseur Michaël Roskam
, zelf een geboren Truienaar, en cameraman Nicolas
Karakatsanis
(klinkt bijna als 'Katarakt', haha) filmen Limburg niet als een mals korenveld waar 't lied des leeuw'riks klinkt, maar als een onheilspellend, bijna Bijbels aandoend landschap; een dieptragisch schouwtoneel voor een aangrijpend noodlotsdrama over koeien, stieren, hormonenshakes, genadeloze veeboeren, teloorgegane vriendschappen en onheelbare letsels.

Nee, Limburg is geen land voor oude mannen. Hier, midden in 't gitzwart eikenhout, runt Jacky Vanmarsenille (Matthias Schoenaerts
) zijn boerderij. Jacky Vanmarsenille: nu al een legendarisch personage! Betrokken bij de hormonenmaffia, fysiek verslaafd aan testosteron, innerlijk verteerd door een verschrikkelijk trauma.

Een personage met Scorsesiaanse dimensies - een raging bull, met spookachtige intensiteit vertolkt door Schoenaerts. De moord op een veearts en het weerzien met een oude kameraad (de eveneens fantastische Jeroen Perceval
) zetten een wielwerk van tragische gebeurtenissen in beweging – een wielwerk om van te huiveren, en niet van de kou.

Om maar meteen naar ons eindoordeel te springen: 'Rundskop' is ons bedunkens een film van internationaal hoog niveau, en Michaël R. Roskam een onversneden revelatie – je vóélt het talent onder de beelden borrelen. Roskam vertoont de wezenstrekken van de allergrootsten: hij hanteert het witte doek niet als een banaal wegwerpartikel, maar als een platform voor hartverscheurend rauwe in-your-face-dramatiek, als een trap naar daverende virtuositeit (dat zinderende openingsshot! Die hartverscheurende climax!).

Het varkensgebraad-met-groentekrans-onderonsje tussen de Limburgse vetmesters en de West-Vlaamse gangsters is dan weer een onvervalst grinnikmoment, en wie tot op het eind van de aftiteling blijft zitten, komt te weten dat zelfs de voormalige Limburgse pornomogul Dennis Burkas
zijn steentje aan 'Rundskop' heeft bijgedragen.

We telden ook enkele valse noten. Het meest frustrerende aan 'Rundskop' is dat iemand – de producent? De distributeur? Roskam zelf? - het blijkbaar nodig vond om op tijd en stond ook enig comic relief in te lassen, in de gedaante van twee stoethaspelige Luikse garagisten.

Geen goed idee: telkens als die twee lummels in beeld verschijnen, lijkt het wel alsof je in een andere film bent terechtgekomen - in een slechte Waalse sketchenfilm, meer bepaald. Vreemd eigenlijk: Roskam had een volbloed viersterrenfilm op zijn montagetafel liggen, maar om één of andere reden is hij niet all the way durven te gaan – alsof hij tijdens de eindmontage achteruitdeinsde voor de rauwheid van zijn eigen film.

Voor het overige staat 'Rundskop' op een bijzonder hoog peil. Eén ding staat vast: als Martin Scorsese
zich ooit zou wagen aan het genre van de boerenfilm, dan zou het resultaat er wel eens kunnen uitzien als 'Rundskop'.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234