null Beeld

Ryley Walker heeft het tegen u: 'Ik verbied de Humo-lezer naar mijn debuutplaat te luisteren'

Ryley Walker treedt, als iemand ’m de weg naar het Brusselse Warandepark wijst, op 25 augustus aan op het fijne stadsfestival Feeërieën.

Jürgen Beckers

Ryley Walker «Eigenlijk ben ik afkomstig uit Rockford, een randstad op zo’n honderd kilometer van downtown Chicago. Een typische blue-collar-gemeenschap vol brave, hardwerkende lieden. Mijn pa werkte in de fabriek en mijn moeder was bediende. Net zoals de buren, en de buren hun buren. Doodsaai, dus.»

HUMO En muziek was een vluchtroute!

Walker «Eigenlijk was skateboarden mijn favoriete tijdverdrijf: de trein op richting Chicago, daar een hele dag rondhangen, skaten, jointje roken, ’s avonds terug naar huis. Zo vulde ik mijn dagen, net zoals de meeste jongens van mijn leeftijd. Maar de liefde voor muziek is uiteindelijk wel gegroeid via het skatemilieu. De soundtracks van skatefilms waren pretty cool in die tijd, met punkbands als Circle Jerks, Minutemen en Big Black, maar ook muziek van Dinosaur Jr. en Sebadoh. ‘III’ van Sebadoh, uit 1991, is trouwens nog steeds één van mijn favoriete platen. De oudere skaters hadden meestal een goede platencollectie, en zo leerde ik bands als Led Zeppelin en The 13th Floor Elevators kennen. Van het één kwam het ander en voor ik het wist, hing ik meer in tweedehandsplatenwinkels rond dan dat ik op mijn skateboard stond. Daar kwam het echte goud boven: Tim Buckley, Syd Barrett, John Fahey en ga zo maar door. Eenmaal je goud opgraaft, wil je alleen maar meer (lacht).»

HUMO Toen ik ‘Primrose Green’ voor het eerst hoorde, kende ik je debuutplaat ‘All Kinds of You’ niet. Ik heb er onlangs naar geluisterd en…

Walker (onderbreekt) «Verschrikkelijk, niet? Ik schaam me voor die plaat, echt waar.»

HUMO Zó erg is het toch niet? Een tikje braver, misschien.

Walker «Véél te braaf! Die plaat kwam te vroeg, zo simpel is het. Vertel alsjeblieft aan je lezers dat ik hen verbied ernaar te luisteren!»

HUMO Wat ik wou vragen: ‘Primrose Green’ klinkt veel rijker, complexer, en psychedelischer dan zijn voorganger, en toch zit er tussen de twee platen niet meer dan een jaar. Wat is er in die tijd gebeurd?

Walker «Ten eerste: ik heb me voor ‘Primrose Green’ niks aangetrokken van hoe ik vroeger dacht dat een plaat moest klinken. Ten tweede: ik heb de plaat opgenomen met de beste jazz-dudes die ik in Chicago kon vinden. Die kerels kunnen álles spelen! Ze gingen met mijn folksongs aan de haal en maakten er iets compleet mind-blowing van.»

HUMO Chicago is een stad van muzikale uitersten: Howlin’ Wolf, Curtis Mayfield, Frankie Knuckles, Art Ensemble Of Chicago, Big Black, Tortoise, Kanye West…

Walker «Vergeet Cheap Trick niet, die komen net als ik uit Rockford! (lacht) Ik begrijp waar je naartoe wilt. In Chicago lopen er geen lijnen door het zand, alles en iedereen loopt er door elkaar en het experiment wordt niet geschuwd. Deels door onze centrale ligging in de Midwest, denk ik, en ook omdat er nauwelijks muziekindustrie aanwezig is, in tegenstelling tot steden als Nashville, New York en Los Angeles. Bij ons heb je enkel kleine, onafhankelijke labels, zoals Drag City en Touch And Go, en die dragen doorgaans minder grote oogkleppen dan de entertainmentreuzen. Afgezien van de barkoude winters is het een fijne stad om in op te groeien.»

HUMO Toch zijn de voornaamste invloeden op ‘Primrose Green’ van Britse komaf: John Martyn, Van Morrison, Nick Drake en folkrockers als Pentangle, de band van Bert Jansch.

Walker «Cool, je kent Pentangle? ‘Light Flight’, de eerste track op ‘Basket of Light’, hun elpee uit 1969: straffe song, die inderdaad inspiratie vormde bij het maken van ‘Primrose Green’. Ik heb niks tegen Amerikaanse folk, verre van, maar de Britse folk keek verder dan z’n eigen roots. Iemand als John Martyn kwam uit de traditionele folkscene, maar ging op iedere nieuwe plaat een stapje verder, tot hij quasi z’n eigen genre werd. De bizarre tunings op platen als ‘Sunday Child’ en ‘Bless the Weather’ hadden evengoed van Sonic Youth kunnen zijn. Ik zou een zeer tevreden muzikant zijn mocht ik op zo’n manier kunnen evolueren.»

HUMO Maar eerst komen spelen in Brussel.

Walker (enthousiast) «Op de Feeërieën! Vijf e’s in één woord, how crazy is that?»

HUMO Pretty crazy!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234