S O H N

Na Burial en Banksy katapulteren de Engelsen alweer een anonieme hipperd onze richting uit – al werd dit keer wel een foto vrijgegeven. De baardige dertiger die zich S O H N laat noemen bracht net z’n debuutplaat ‘Tremors’ uit op het legendarische 4AD. Met z’n hoog gezongen elektronische ballads heeft S O H N zowel fans in de indiewereld (zie z’n doortocht vorig jaar op Pukkelpop) als aan het Amerikaanse r&b-firmament.

HUMO Je opereert vanuit Wenen. Jarvis Cocker verhuisde destijds van Londen naar Parijs omdat hij het zat was omringd te worden door hipsters.

S O H N «Idem hier. Het stikt in Londen ook van de zogezegde independent artiesten die een manager en een hele entourage hebben die hen wijsmaken dat je vooral moet wachten op het juiste moment om iets uit te brengen. Met als gevolg dat ze nooit een plaat uitbengen. Ik haat die mentaliteit. Ik heb gewoon eerst songs uitgebracht, vervolgens ep’s, en nu een volledig album.»

HUMO Op 4AD. Vind je dat zelf ook de perfecte stal voor jouw muziek? We denken nu vooral aan Cocteau Twins en Dead Can Dance.

S O H N «Ik voelde meteen dat de mensen van 4AD echt waren. De dag nadat ik hen ontmoet had, had ik een meeting met iemand van een major. Je kan het niet verzinnen wat die allemaal uitkraamde! ‘So,’ en hij haalde z’n hipste Londense accent boven, ‘dat nummer ‘The Wheel’, love that. Heb je nog meer van die dingetjes zitten?’ Rennen!»

HUMO In welke slechte groepen heb je vroeger gezeten, waardoor we je echte naam niet mogen weten?

S O H N «Ik beken: ik was de gitarist van Lordi(lacht). Het is geen merk, geen imago: ik ben gewoon S O H N.­ Ik heb vroeger al drie keer mijn naam veranderd, maar ik maakte veel te moeilijke muziek. Sinds ik S O H N­ ben, valt de juiste muziek samen met de juiste naam.

»Ik heb altijd gezongen, maar pas toen ik echt verliefd werd, werd ik gedwongen eerlijk naar mezelf te kijken. Daarna ben ik mijn muziek gaan strippen tot de essentie.»

HUMO Je noemt Buddy Holly een belangrijke muzikale invloed. Je gestileerde pop met een geut r&b heeft nochtans niks met fifties rock-‘n-roll.

S O H N «Ik was zes jaar toen mijn ouders me meenamen naar een musical over Buddy Holly. Het was de eerste keer dat ik voelde: dat kan ik ook zijn. Ik speelde net gitaar en kon thuis op het gehoor Buddy Holly naspelen. Big moment. ‘Ik kan écht iets, en mijn omgeving is onder de indruk.’

»Ik beleefde jaren later een gelijkaardig moment toen ik ‘Idioteque’­ van Radiohead voor het eerst hoorde. Volgens mij heeft ‘Yeezus’ van Kanye West nu dezelfde impact op jonge producers als ‘Kid A’ destijds. Dat zijn platen die het muzikale landschap hertekenen, die de regels herschrijven. Songs als ‘Fool’ en ‘Lessons’ had ik niet kunnen maken zonder ‘Yeezus’ – de technische details bespaar ik je.»

HUMO Wél heel fifties: de look van de Amerikaanse r&b-zanger Miguel, compleet met vetkuif en brothel creepers. Klopt het dat er een samenwerking op stapel staat?

S O H N «An incredibly stylish young dude. Maar vooral: een hele grote zanger. Hij had in een paar interviews gezegd dat hij mijn stuff goed vond, en dus hebben we samen iets gedaan – maar nog niks afgewerkt.

»Er bestaan geen grenzen tussen genres, er is alleen gut feeling. Ik vond Usher vroeger ook dwaas, tot ik ‘Climax’ hoorde. Nu zou ik hem dolgraag producen. Ik hou ook van Michael Jackson, en mocht ik ooit een Quincy Jones kunnen zijn voor iemand z’n Michael Jackson: graag.»

HUMO Je vond je optreden op Pukkelpop vorig jaar één van je beste tot nog toe?

S O H N «Pukkelpop en Roskilde. Ik voelde dat er iets speciaals was, het publiek in België was duidelijk op de hoogte van mijn stuff. dEUS is Belgisch, niet? Ik had een vriend die me al z’n dEUS-platen liet horen vroeger, al kan ik de muziek nu echt niet meer nazingen. Ik was dan ook nog maar acht (lacht).»


Bekijk: 'Artifice'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234