Sam Smith - In the Lonely Hour
De foto van Sam Smith, de man met de glorieuze stem in ‘Latch’ van Disclosure, was gehéél zoals we hem hadden gefantaseerd: een bleke pafferige hooligan die zo uit het coverorkestje (keyboard!) op een ferry lijkt weggelopen, met een langs de zijkanten opgeschoren en bovenaan in een flinke pompadour geboetseerd kapsel, waar zowel een johnny als Toby Alderweireld en een hipster als Sam De Bruyn jaloers op zijn.
Tacky, perfect voor die heerlijke lap geüpdatete tavernedisco (muziekgenre met onder andere alles van Barry White, het meeste van George Michael en sommige dingen van Marvin Gaye) die die single toch was. ‘In the Lonely Hour’, gemaakt met een team producers en songwriters die ook al bij onder anderen Plan B en Adele voor de kleine lettertjes zorgden, ademt heel wat minder soul en groove.
Laat u niet misleiden door de drum-’n-bass-getinte single ‘Money on My Mind’. ‘Stay With Me’ is overweldigende moderne gospel en ‘Lay Me Down’ een ballad die dankzij een welgemikte tempowisseling een sterke dramatische wending krijgt, maar de rest van deze plaat bestaat uit torch songs voor tv-beelden waarin verloren gewaande familieleden in de armen worden gesloten en pas verkozen missen hun zwarte mascara laten uitlopen.
Afzetmarkt genoeg dus voor Sam Smith, hij zal er geen kappersbeurt voor hoeven te laten.