null Beeld

Sarah Waters - De huisgenoten

‘Waarom heb jij lesbische porno op je kamer liggen?’ De kerel die ons deze gewichtige vraag stelde, had het over een bóék. Over ‘De huisgenoten’ (Nijgh & Van Ditmar) meer bepaald, de nieuwste van Sarah Waters, die sinds de aangebrande adaptatie van haar ‘Fluwelen begeerte’ voor velen gelijkstaat met hitsige lesboliteratuur, waarin jongedames sensueel tegen en over elkaar kronkelen.

mke

Toegegeven: er wordt ook wel een béétje gekronkeld in ‘De huisgenoten’. Na het tamelijk zwakke ‘De kleine vreemdeling’ heeft Waters besloten maar weer gewoon te schrijven over wat ze kent: de lesbische liefde dus – en het oude Engeland. De twee dames tussen wie het dik aan raakt, heten Frances en Lilian. In het eerste deel van de lijvige roman zien we hoe Lilian en haar man Leonard als huurders hun intrek nemen op de bovenverdieping van het huis van Frances en haar moeder. De erotische spanning hangt daarbij al vanaf bladzijde één in de lucht. Waters plukt ze uit de ether en schrijft ze neer, zo tastbaar en onverholen dat de lezer ze bijna kan proeven. En Jane Austen er rood van zou worden tot achter haar oren. Al neemt de schrijfster ook de tijd om het tijdvak waarin haar roman zich afspeelt – het Londen van de jaren 20 – te schetsen. Groot-Brittannië likt zijn wonden na de oorlog, die een hoop illusies – en de helft van de mannelijke bevolking – heeft weggevaagd. De toekomst ziet er uitzichtlozer uit dan ooit, zeker als je als jongedame de pech hebt op vrouwen te vallen.

Halverwege ondergaat ‘De huisgenoten’ plots een gedaanteverwisseling: het sensuele liefdesverhaal verandert bruusk in een sinistere misdaadroman. Lilian en Frances stoten op een onaangename hindernis tijdens hun romance en besluiten van ‘twee donkere paden’ het allerdonkerste te nemen. Vanaf dan schakelt Waters het verhaaltempo een flinke versnelling hoger, wat het leesgenot alleen maar ten goede komt. Bij nader inzien had de aanloop naar die thrillerachtige ontknoping dan ook gerust iets bondiger gemogen. Want na dik tweehonderd pagina’s begint de hartstocht tussen de twee hoofdpersonages, uitvoerig en in grootse bewoordingen beschreven, toch wat te vervelen. Al deed het ons ook beseffen dat we misschien een beetje cynisch zijn geworden: de liefde die de werkelijkheid een andere, mooiere glans verleent, verborgen hartstocht die zich in het gezelschap van anderen bonkend een weg naar buiten probeert te banen, schalks uitgewisselde blikken die nog uren blijven nasmeulen... Clichés, ja, maar zijn clichés niet vaak gewoon simpele waarheden?

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234