null Beeld

Savages - Silence Yourself

Het is verleidelijk om de jonge Londense vrou- wen van Savages te verslijten voor betweteri- ge juffers met een diploma van de kunstschool: dat zijn ze ook. Die hoesfoto, waarop het vier- tal hard z’n best doet om dreigend te kijken: ach, kom nou.

En toch bijten, sneren, snijden en brandmerken ze, de songs op hun debuut ‘Silence Yourself’. Ook al zijn het dan manifesten, die weleens Antonin Artaud durven te citeren, en heeft Jehnny Beth een beetje een ouwige stem – Siouxsie Sioux minus de pirouetten – die niet van a tot z kan boeien.

Maar de bijzonder heftige, strakke en nijdige ritmiek van Ayse Hassan (bas), Fay Milton (drums) en Gemma Thompson (gitaar) houden de plaat jong en scherp. De hijgerige spanning in meppende songs als ‘I Am Here’, ‘City’s Full’, ‘She Will’ en ‘Husbands’ past perfect bij deze tijd.

Je hoort de arrogantie van Lydia Lunch’s eerste groepje Teenage Jesus and the Jerks en ook wel de Britse chaos van The Slits, maar een popquiz wordt het nooit – daarvoor is dit viertal te oprecht slechtgezind.

De razernij genaamd ‘Hit Me’ is het allerlaatste wat de IT-specialist op weg naar Tomorrowland in de auto wil horen. Evenwel meer voor de cafetaria van Sinner’s Day: het langdradige ‘Waiting for a Sign’ en de licht uitgevallen slotballade ‘Marshall Dear’. ‘No Face’ is dan weer een allesverwoestende tornado. Rondje oerschreeuwtherapie, en Sa- vages trakteert.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234