'Schellebelle 1919': de held in Johan Heldenbergh

Johan Heldenbergh is de bezieler van een grootscheeps filmproject 'Schellebelle 1919' en heeft enkele jaren geleden het markante toneelstuk 'The Broken Circle Breakdown Featuring the Cover-Ups of Alabama' gecreëerd. Felix van Groeningen staat op het punt dat toneelstuk te verfilmen, en Johan Heldenbergh zal ook daar de hoofdrol in spelen.

Enkele quotes van Johan Heldenbergh:



Johan Heldenbergh «We zijn nog volop aan het repeteren voor 'The Broken Circle': Felix wil elke scène toch een keer of tien doornemen vooraleer hij begint te draaien. Dat doet hij vooral om het scenario op de proef te stellen, om te zien of alles wat op papier staat ook in werkelijkheid overeind blijft. Daar wil hij maximale zekerheid over.

»En hij neemt er ruim de tijd voor, wat ik zeer aangenaam vind, ook al omdat ik graag repeteer. Plus: die repetities geven iedereen meer zekerheid. Als we beginnen te draaien, weten we perfect wat er zal gebeuren. Hoe chaotisch 'De helaasheid der dingen' er nu en dan ook uitzag, die chaos was tot in de puntjes gerepeteerd. Er kan tijdens de opnames nog wel iets veranderen, maar toch weinig. We improviseren veel tijdens de repetities, maar op de set helemaal niet.»


HUMO Dankzij 'Schellebelle 1919' zul je wel een lokale held zijn, vermoed ik.

Heldenbergh «Op dit ogenblik wel, ja, en dat voelt prettig aan. Als acteur word je natuurlijk altijd een beetje raar bekeken in zo'n dorp. Deze tuin hier was ooit de best onderhouden tuin van Schellebelle. Moet je eens zien hoe hij er nu bij ligt. Pas op, het is de mooiste tuin van Schellebelle, maar dan in ónze ogen. In het dorp doen andere meningen de ronde.
»Joke en ik waren dus niet geheel onbesproken, maar sinds 2008, toen ik met 'Schellebelle 1919' begon, is daar verandering in gekomen. Ik ben een stadsmens in hart en nieren - twintig jaar Gent, tien jaar Antwerpen - en toen Joke en ik in Schellebelle gingen wonen, wist ik niet eens hoe ik met de mensen in het café moest communiceren.
»Ik heb me moeten aanpassen, en ik ben er nogal snel achtergekomen dat communicatie overal hetzelfde is. Er wonen twee BV's in Schellebelle, Joke en ik, en één van de bijbedoelingen van 'Schellebelle 1919' was: ervoor zorgen dat hier na de release van die film wel tachtig BV's zouden wonen. Dan zouden we niet meer de enige zijn.
»Die film heeft hier ook allerlei vooroordelen over acteurs weggenomen, zoals: 'Toneelspelen is gemakkelijk.' Of: 'Money for nothing and chicks for free.'»


HUMO Waar zit het meest wezenlijke verschil tussen amateurs en beroepsacteurs? Om te beginnen al in de hoeveelheid beschikbaar talent, neem ik aan.

Heldenbergh «Dat denk ik wel. Opnieuw: het gaat om goesting, en die goesting impliceert het basistalent. Daar ben ik echt van overtuigd. Als iemand van achttien onvoorwaardelijk voor de toneelschool kiest, in het besef dat hij met dat diploma nooit veel geld zal verdienen, dan spreekt daar goesting uit.
»Die goesting is in ieder geval groter dan die van een achttienjarige die zegt: 'Ik zou heel graag acteren, en ik denk ook wel dat ik het kan, maar ik ga toch iets anders studeren.' Dat je het lef hebt om voor de toneelschool te kiezen, zal ook wel met een zeker narcisme te maken hebben, en met de omvang van je ego, maar ik heb al gemerkt dat sommige amateurs óók een redelijk groot ego hebben.»


HUMO Je bent 44. Dat is de leeftijd waarop een man naar verluidt zijn leven evalueert.

Heldenbergh «Ik kijk wel eens om, maar ik vraag me niet af of ik het wel goed heb gedaan. Als ik omkijk, stel ik altijd weer vast hoeveel geluk ik heb gehad, zowel professioneel als privé. Ik zal wel de juiste keuzes gemaakt hebben, maar die waren allemaal op intuïtie gebaseerd, en daarom ben ik mijn intuïtie geweldig dankbaar.»

Bekijk de trailer van 'Schellebelle 1919':

U leest het volledige interview op dinsdag 19 juli in Humo 3698/29.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234