null Beeld

Schilder Dirk Eelen zet de Syrische gruwel in de verf

In maart 2011, toen het vuur van de Arabische Lente net was overgeslagen naar Syrië, raakte schilder Dirk Eelen – de jongere broer van televisiemaker Jan – in de ban van de videobeelden die burgers en activisten op YouTube achterlieten, schokkerige footage van optochten en betogingen die dooraderd was met hoop.

Ze grepen Eelen zozeer aan dat hij er stills uit distilleerde en ze vervolgens in olieverf zette. En hij bleef kijken, ook toen de geweldloze revolutie ontspoorde tot het conflict dat we nu kennen – zestigduizend doden, een veelvoud aan gewonden en gruwel die zich nauwelijks nog in woorden laat vatten. Van 7 tot 10 februari is zijn schilderijenreeks ‘Syria – As Seen On YouTube’ te bekijken in Anderlecht.

De houtkachel in Eelens atelier in Oud-Heverlee kermt; de vrieskou van kort geleden is een te duchten tegenstander. Terwijl de verf op zijn allernieuwste schilderij opdroogt, gooi ik er de openingsvraag tegenaan: wat heeft Eelen precies met Syrië?

Dirk Eelen «Dik tien jaar geleden heb ik een grote rondreis gemaakt in het Midden-Oosten. Het plan was: een tour rond de hele Middellandse Zee, van Turkije tot in Marokko. De eerste vier haltes – Turkije, Syrië, Libanon en Egypte – hebben we gehaald, maar we zijn gestrand op de grens met Libië: we mochten er niet in. We hebben nog snel een omweg gemaakt via Israël en zijn dan maar huiswaarts gekeerd.

»Van die trip van zes maanden – die veel meer was dan een toeristisch uitje – is vooral Syrië me heel erg bijgebleven: ’t is het mooiste land dat ik ooit zag, en de mensen waren er ontzettend vriendelijk en gastvrij: we zijn meermaals bij wildvreemden blijven overnachten. Zolang je het onderwerp ‘politiek’ maar meed, was er niks aan de hand (grinnikt). Soms probeerde ik er toch over te praten, maar dan konden ze niet rap genoeg over iets anders beginnen. De onderdrukking door het regime was er echt bijna tastbaar. Maar dat neemt niet weg dat ik er veel goeie herinneringen aan heb: ook aan Aleppo, waar we op bezoek zijn geweest bij een vriend die daar archeologische opgravingen aan het doen was. Zo’n prachtige stad, doodjammer dat ze in puin ligt.

»Toen de Arabische Lente losbarstte, eerst in Tunesië en later in Egypte, was ik ontzettend nieuwsgierig: zou de vonk overslaan naar Syrië? En zou er ook echt iets ten goede veranderen? Ik begon de berichten op het internet met nog meer aandacht te volgen, en ik raakte vooral geïntrigeerd door de filmpjes die massaal op YouTube werden gepost. Nu ja: veel was er meestal niet op te zien, daarvoor was de kwaliteit te slecht. Maar het viel niet te ontkennen dat er iets speciaals aan de hand was: er sprak opwinding uit die beelden, en de hoop op een betere toekomst. Op één van de eerste filmpjes die me echt ráákten, was een bijeenkomst op een dorpsplein te zien: zo’n groep mensen die hun enthousiasme voor een concreet doel deelden, dat was daar ongezien. Het eerste schilderij uit de reeks heb ik trouwens gebaseerd op dat filmpje. Een pakkend beeld: daar begon het meestal mee.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234