null Beeld

Sebadoh: de comeback verklaard

Sebadoh is terug, na een stilte van veertien jaar. Live waren ze alweer een tijdje op de baan, maar sinds ‘The Sebadoh’ uit 1999 viel er vanuit de studio niets meer te rapen. Lou Barlow , de koning van de indierock (hij kroonde zichzelf in 1991 met de song ‘Gimme Indie Rock’ en niemand tekende bezwaar aan), ging onder zijn eigen naam varen, maakte nog een plaat met Folk Implosion en eentje met Rudy Trouvé (‘Subsonic 6’ uit 2000), en maakt sinds 2007 weer voltijds deel uit van de originele bezetting van Dinosaur Jr.

Jürgen Beckers

Begin september stond hij met Dinosaur Jr. op Crammerock in Stekene, waar we hem onderschepten om het te hebben over de nieuwe Sebadoh-plaat ‘Defend Yourself’ en andere dingen.

HUMO Waarom na al die jaren een nieuwe plaat?

Lou Barlow «Omdat we ons tijdens de laatste tournee muzikaal echt sterk voelden, we voelden ons studio- of opnamewaardig. Het leek een goed idee.»

HUMO Weet je nog waarom je destijds gestopt bent met opnemen?

Barlow «We verkochten steeds minder platen, ons publiek leek langzaam maar zeker te verdwijnen. Onze laatste plaat, ‘The Sebadoh’, heeft in Amerika verschrikkelijk slecht verkocht. Wij waren een indieband, en tenzij je de overstap maakt naar de mainstream, of alleszins een grotere groep wordt, is je houdbaarheidsdatum beperkt. Achteraf gezien zijn we nog vrij lang succesvol geweest.

»Toen we zeven jaar geleden opnieuw begonnen te spelen, merkten we dat het publiek langzaamaan terugkwam. Het waren gewoon dezelfde mensen van vroeger, maar ze kwamen weer. Nostalgie zal er voor veel tussen zitten: we hebben een paar van onze platen geremasterd heruitgebracht, en die werden ook opnieuw gekocht. Goeie platen, dat zal ook hebben meegespeeld.»

HUMO Welke plaat heeft je het meest verrast toen je ze terughoorde?

Barlow «‘Bubble & Scrape’ wellicht: die is wilder dan ik ze mij herinnerde. We waren een elektrische groep aan het worden, maar we deden nog alles zelf, zonder producer. Er zit een psychedelisch kantje aan, het is allemaal een beetje out of control. Hoe minder controle, hoe beter.»

HUMO Wat doe je om minder controle te hebben?

Barlow «Jong zijn (lacht). Of zat, of stoned. Ik weet het niet. Ik vrees dat ik tegenwoordig gewoon in control ben. Maar ik speel liever dan ooit, dat houdt de balans in evenwicht. Die wilde kant van mijn jeugd komt niet meer terug, maar ik denk wel dat ik nog een wilde plaat in mij heb.»

HUMO Misschien moet je Rudy Trouvé nog eens bellen. Zie je ’m nog?

Barlow «De laatste keer dat ik ’m gezien heb, was jaren geleden op Pukkelpop. Jij?»

HUMO Lang geleden. Ik mis ’m, to fuck things up.

Barlow (lacht) «Dat kan hij als geen ander. Ik werk graag met andere muzikanten, niet enkel om hun ideeën, maar ook om te zien wat ze met mijn ideeën doen. De ene samenwerking is al collaboratiever dan de andere, vandaar dat ik in zo veel projecten zit: Sebadoh, Folk Implosion, Dinosaur…

HUMO Noem eens een grote invloed die mensen niet meteen in je muziek terughoren.

Barlow «Rap was een grote invloed. In de vroege jaren negentig vooral, maar eigenlijk nog steeds. Ik herinner me dat ik compleet van mijn sokken geblazen was door ‘Straight Outta Compton’ van N.W.A. De rauwe, ongefilterde boodschap trok me erg aan. En dat probeerde ik toe te passen op mijn eigen muziek: zég iets, drive the message home.»


Bekijk: 'I Will'

YOUTUBE_UBWWL0nh9kI]

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234