'Selleslags pakt uit': schatten uit de archieven van Humo's hoffotograaf
Herman Selleslags, schepper van talloze iconische Humofoto’s, heeft vorig jaar zijn hele archief aan het Antwerpse Fotomuseum geschonken. Weldra is daar ‘Selleslags pakt uit’ te zien, met werk van Herman en zijn vader Rik.
Win tickets voor de officiële opening op 27 oktober in de aanwezigheid van Herman Selleslags »
Volgende week voor alle Humo-abonnees: één gratis ticket voor 'Selleslags pakt uit'
‘Het is geen fototentoonstelling,’ waarschuwt Herman Selleslags. ‘Met de expo wil het Fotomuseum vooral tonen wat het allemaal met het archief zal doen. Er zijn uiteraard foto’s te zien, maar ook ontwikkelbakken uit de jaren 50 en onderdelen uit mijn donkere kamer.’
Het museum zal het archief van de twee generaties Selleslags grotendeels digitaliseren, maar vooral klasseren. ‘Zelf had ik ook wel een systeem, maar ik ben intussen zestig jaar aan de slag, en in die tijd heb ik dat systeem wel drie keer veranderd. Niet slim natuurlijk. Bovendien: als ik tentoonstellingen of boeken maak, haal ik er van alles uit en stop ik dat niet terug op de juiste plaats, omdat dat te veel werk is (lacht).’
‘In mijn oude werk snuffelen is niet altijd een plezier. Soms ben ik blij, soms droef te moede. Het zal je verbazen, maar af en toe maak ik foto’s die naar mijn gevoel niet goed genoeg zijn (lacht). Gelukkig gebeurt het even vaak dat ik blij verrast ben.’ Zeven keer nog wel!
1. Jef Cassiers in scène
undefined
‘Onlangs heb ik een hele reeks foto’s van Jef Cassiers teruggevonden, Het Manneke, en ook de vader van theaterman Guy Cassiers. Er zitten er een aantal bij die me enorm bevallen, foto’s waarvan je niet ziet dat ze vijftig jaar oud zijn, zoals deze. Het is één van de weinige beelden die ik in scène heb gezet. Ik wou een bepaald effect, dus liet ik hem poseren en ik lichtte hem uit met mijn flits.’
2. HUMO in actie
undefined
‘Dit moet begin jaren 70 geweest zijn. De gouden tijd, al beseften we dat toen nog niet. Zoiets zie je altijd pas achteraf. Ik denk dat de redactie toen nog in de Livornostraat was, maar zeker ben ik daar niet van. Dat moet je aan Guy Mortier vragen, Guy weet alles. In de kelder van het gebouw zat de redactie van Robbedoes, op de eerste verdieping de directie, op de tweede Mimo, een vrouwenblad waarvan Johan Anthierens lang hoofdredacteur is geweest, en daarboven wij. Achteraan op de foto zie je Gilbert Debusscher en Daniël Van den Bossche, en aan het bureau uiteraard Guy.’
3. Raymond in zeebrugge
undefined
‘Deze foto komt uit het analoge archief van Humo dat uitgeverij Sanoma op een dag is komen terugbrengen. Die drie kubieke meter heeft hier thuis in de hal gestaan, totdat het Foto-museum onlangs alles is komen ophalen. Ik denk dat deze serie in Zeebrugge is gemaakt. Ik heb Raymond van het Groenewoud erg vaak gefotografeerd, je ziet dat hij helemaal ontspannen is.’
4. Katoenprinses Sonja
undefined
‘Kijk, de eerste foto die ik van mijn vorig jaar overleden vrouw Sonja heb gemaakt, in 1961. Jezus. Ze was toen Katoenprinses of zoiets. Wij hadden toen nog niks met elkaar. Zij is eerst het lief van Johan Anthierens geweest, en ik was min of meer aan het vrijen met haar zus Karin. Op een dag komt Johan naar mij en hij zegt: ‘Ik ben eigenlijk verliefd op Karin.’ Hij was toen niet meer bij Sonja. Hij is kort daarna ook getrouwd met Karin, die nog piepjong was. Ik maakte foto’s van hun huwelijk en een paar weken later kwam Sonja die bij mij bekijken. En toen zijn we meer dan vijftig jaar samengebleven.’
5. Jean-Pierre roze en bloot
undefined
‘Met Jean-Pierre Van Rossem heb ik altijd graag gewerkt. Never a dull moment. Deze foto is nooit gebruikt, maar een andere foto uit de reeks is een Humocover geworden: daarop zie je hem in bloot bovenlijf en met een sigaret in de hand, en hij staat tussen roze gordijnen. Ik had hem gevraagd om daar te gaan staan en tot mijn verbazing deed hij dat nog ook. Een paar weken later kwam ik hem tegen en zei hij: ‘Jij bent de gevaarlijkste van allemaal.’ Dat vond ik een groot compliment.’
6. De Ha! van Humo
undefined
‘O, fantastisch! Deze foto was ik vergeten. Kama die danst met Guido Van Meir, met op de achtergrond Charles Dupuis, de grote patron. Links achteraan zie je de redactie, en rechts Denise, de vrouw van Marc Didden. Vrolijke tijden waren dat.’
7. Tycoons in de mist
undefined
‘Ik moest Jo Lernout en Pol Hauspie fotograferen, maar ze zeiden dat ze absoluut geen tijd hadden. Dus vroeg ik: ‘Wat doen jullie zondagmorgen?’ Ze gingen wandelen met vrouw en kind, en ik heb mezelf toen uitgenodigd. Op het moment dat ik hen fotografeerde, was er nog niks aan de hand: twee succesvolle tycoons op wandel. Pas een jaar later kreeg dat beeld in de mistige velden betekenis.’
'Selleslags pakt uit' van 11 oktober tot 27 juni - Fotomuseum Antwerpen