null Beeld

Serie: Albert II

De 'P' van 'Prestigieuze Reeks' werd nog nooit met zo veel sierlijke krullen geschreven als voor 'Albert II', de nieuwe zondagavondreeks op één. Het traditionele koningsslot onder de televisieavonden biedt vanaf vanavond onderdak aan een keur aan acteurs die verdacht veel weg hebben van het geslacht Saksen-Coburg.

De reeks is dan ook fictie 'binnen historische krijtlijnen': in navolging van het Nederlandse 'Beatrix' vertelt 'Albert II' twintig jaar koninklijke geschiedenis, hier en daar voorzien van een ferme lik extra drama. Vakkundig verscholen onder de lagen plasticine herkent u naast Lucas Van den Eynde in de titelrol ook goed volk als Stefaan Degand (als prins Laurent) en Wim Opbrouck (twee druppels water Jean-Luc Dehaene). In tegenstelling tot hun collega's van 'Tegen de sterren op' behandelden de makers van 'Albert II' hun royale materie wel met de grootste sérieux.

Lucas Van den Eynde «Wat onze onderneming natuurlijk nog hachelijker maakte. Als acteur hou je toch voortdurend in het achterhoofd dat je personage ook echt bestaat. De Saksen-Coburgs zijn daarnaast ook niet geheel, euh, onbesproken: in ons land heeft iedereen wel een mening over ons koningshuis, goed of slecht.

»Zeker bij de scènes die in het collectieve geheugen gegrift staan, wilde ik zo dicht mogelijk bij de realiteit blijven. In de eerste aflevering reconstrueren we bijvoorbeeld de eedaflegging van Albert II. Die beelden van onze hypernerveuze nieuwe koning waren toen dagenlang hét gespreksonderwerp. Vele kijkers waren er achteraf van overtuigd dat ze een vorst met Parkinson kregen! Als beginnend acteur stond ik ook vaak te trillen van de zenuwen op de planken, dus die nervositeit had ik maar op te roepen (lacht).»

HUMO King Lear, Hamlet...: in de toneelwereld staan koningsrollen behoorlijk hoog aangeschreven. Past ons eigen royale geslacht ook in dat rijtje?

Van den Eynde «Tja, ik denk dat er maar weinig acteurs zijn die een koningsrol zouden weigeren. Toch ben ik even bij mezelf te rade gegaan toen Frank(Van Mechelen, de regisseur, red.) me vroeg. Op het eerste gezicht staat Albert II behoorlijk ver van mij af: ik ben er nog altijd maar 54, hij was er 59 toen hij de troon besteeg en 79 toen hij aftrad. Maar voor de makers was die fysieke gelijkenis gelukkig niet het allerbelangrijkste. Het ging hen meer om een bepaalde associatie.»

HUMO Uiteindelijk is de gelijkenis met Albert II nog behoorlijk treffend.

Van den Eynde «Volledig de verdienste van onze make-upartiest, Floris Schuller. Voor de opnames is hij een dag lang in de weer geweest met mijn gezicht en een kilo plasticine, net zo lang tot ik in de spiegel uiteindelijk Albert II naar mij zag terugkijken. Ik denk dat de helft van ons budget uiteindelijk op mijn gezicht hing (lacht).

»Ik heb me ook nog nooit zo vroeg op de set moeten melden als bij deze reeks. Tegen dat ik die pruik, extra kin en fat suitgoed en wel droeg, was er al gemakkelijk drie uur gepasseerd. In het begin keek ik daar wel wat tegenop, maar daarna heb ik die ochtendlijke uurtjes gewoon opgevat als een soort zenmoment. Een beetje babbelen, wat nadenken over de scènes van die dag... Tot meer is eens mens om half vijf 's ochtends ook niet in staat (lacht).»

HUMO Zoals het een goed koningshuis betaamt hangt het geslacht Saksen-Coburg aaneen van de familiale intriges: een rebelse zoon, een buitenechtelijke dochter... Vijf afleveringen lijkt bijna te weinig om al die dramatische voorvallen te vertellen.

Van den Eynde «Ik was zelf ook onder de indruk van het hoge dramagehalte in hun geschiedenis. (Jubelend) Albert II die eigenlijk nog niet klaar was voor de rol van koning, maar het toch doet uit liefde voor zijn broer! Zijn zoon Filip, die stiekem hoopt dat hij het wordt, maar dan van een derde moet vernemen dat hij aan de kant wordt geschoven! Zeg nu zelf, dat heeft toch bijna iets Shakespeariaans.

»Tegelijk heeft Frank geprobeerd om ook de menselijke kant van hun verhaal te tonen. De toon van de reeks is verrassend rustig, ondanks de vele plotlijnen. De camera blijft regelmatig op de gezichten van de acteurs hangen, om toch nog net die kleine blik, die kleine trilling in een wenkbrauw te vatten. Uiteindelijk gaan achter die statige personages mensen van vlees en bloed schuil, hè. Die wilden we ook ten volle tot hun recht laten komen.»

HUMO Wie weet is de koninklijke familie jullie daarvoor nog dankbaar. Verwacht je reactie uit die hoek?

Van den Eynde «Nee, die hebben zich van bij het begin gedistantieerd van de reeks. Al ben ik stiekem wel benieuwd wat ze van onze interpretatie vinden. Kijken zullen ze sowieso - daar is onze adviseur, professor Mark Van den Wijngaert, toch van overtuigd.»

HUMO De opnames van 'Albert II' waren net afgerond toen Albert II het stokje doorgaf aan Koning Filip...

Van den Eynde «En nu wil je waarschijnlijk weten of we het einde hebben aangepast? Dat ga ik niet verklappen. Ah nee, het slot is net de kers op de taart! Da's toch ook veel leuker, nog een beetje wachten?»

HUMO Dát vragen we bij de eerstvolgende gelegenheid wel aan ervaringsdeskundige Koning Filip.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234