null Beeld

Serie: Bates Motel

Zondag zendt Nederland 3 de eerste aflevering uit van ‘Bates Motel’, een soortement prequel van ‘Psycho’, de Hitchcock-klassieker uit 1960 over de moordzuchtige motel­eigenaar Norman Bates. ‘Een soortement’, want ‘Bates Motel’ speelt zich af in een hedendaags decor – de zeventienjarige Norman Bates (puike rol van grote-filmster-in-wording Freddie Highmore) haalt op zeker moment zowaar een iPhone uit z’n jaszak. Heiligschennis voor filmpuristen, natuurlijk: dat beseft ook Vera Farmiga, die met verve gestalte geeft aan Normans overbeschermende moeder Norma.

Noud Jansen

Vera Farmiga «Toen de makers me benaderden, was ik eerder sceptisch: ik wist dat de serie sowieso onder een vergrootglas zou worden gelegd door pers en publiek, vanwege de link met ‘Psycho’. Maar toen ik het script las, merkte ik dat ‘Bates Motel’ geen Hitchcock probeerde te zijn. Ja, de namen van de hoofdpersonages waren hetzelfde, maar verder was het een compleet ander verhaal.»

– Eerlijk zeggen: had u ‘Psycho’ al eens gezien vóór ‘Bates Motel’?

Farmiga «Toch wel, ja. Al moet ik toegeven dat het pas op latere leeftijd was, tijdens de opnameperiode van ‘The Departed’ met name. Dat kwam zo: Marty (Scorsese, de regisseur, red.) was op de set constant aan filmklassiekers aan het refereren die ik nog nooit gezien had. In het begin deed ik alsof ik ze allemaal wél gezien had, totdat ik een keer toegaf: ‘Sorry Marty, ik ken die film niet’. Diezelfde avond nog stond Fed Ex aan mijn deur met een pakketje waarin een deluxe-dvd van de bewuste film bleek te zitten. En dat gebeurde dus iedere keer wanneer ik toegaf dat ik een film niet kende: tegen het einde van de opnameperiode gaf ik Marty een ‘nooit van gehoord’-blik bij álle films waarnaar hij verwees, zelfs degene die ik vanbuiten kende (lacht).

»Zo ben ik dus ook aan een dvd’tje van ‘Psycho’ geraakt. Een geweldige film natuurlijk, al viel er wat mijn personage betreft weinig uit te halen: Norma Bates is in ‘Psycho’ niet meer dan een skelet met een pruik op. Het was mijn taak om er een vrouw van vlees en bloed van te maken, een vrouw ook die gecompliceerder in elkaar zat dan in de film, waar ze wordt voorgesteld als de enige verantwoordelijke voor de psychische problemen van haar zoon. Ik heb Norma Bates proberen neer te zetten als een alleenstaande moeder met een onvoorwaardelijke liefde voor haar kind; een moeder die alles zou doen om haar zoon mentaal gezond te maken, hoe onmogelijk dat ook is. Ik heb zelf twee kinderen, dus ik kan me wel iets voorstellen bij dat soort allesverterende moederliefde, die niet altijd even goed te onderscheiden is van krankzinnigheid.»

– ‘Bates Motel’ steunt in grote mate op de chemie tussen u en Freddie Highmore. Is die gespeeld, of mogen jullie elkaar echt graag?

Farmiga «Freddie en ik zijn gek op elkaar. Op dit moment zijn we aan de opnames van het tweede seizoen bezig, en mijn man en ik hebben Freddie zo’n beetje geadopteerd: hij verblijft bij ons in de weekends, en hij eet uit onze ijskast.»

– Met respect: is het niet jammer dat je als kijker wéét hoe het uiteindelijk met jullie personages zal aflopen?

Farmiga «Misschien wel, ja. Maar ergens hoop ik toch dat Norma en Norman een manier zullen vinden om het bekende tragische einde te vermijden, tegen beter weten in wellicht. Al kan ik je verzekeren: met de scenaristen van ‘Bates Motel’ weet je maar nooit.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234