null Beeld

Serie: Bored to Death

Als het spook van de writer's block weer eens bij ons aanklopt, volstaat een pintje bij café Rita om de hoek meestal om het te verjagen. Voor schrijver Jonathan Ames, het hoofdpersonage uit de HBO-reeks 'Bored to Death', lijkt die tactiek minder goed te werken en in een opwelling besluit hij dan maar als privédetective aan de slag te gaan in het hippe kunstenaarsmilieu van Brooklyn.

'Bored to Death' is een curieus beestje: het scenario werd bijeengeschreven door de echte auteur Jonathan Ames, maar is toch geen autobiografie, en hangt aan elkaar van de absurde grappen, die bijwijlen zelfs ons petje te boven gaan. Aan de acteurs zal het nochtans niet liggen: Jonathan Ames ­- de echte dus - wist naast Zach Galifianakis, de hilarische Baard uit 'The Hangover', en Ted'Cheers' Danson ook hipstericoon Jason Schwartzman te strikken. Of was het net omgekeerd, meneer Schwartzman?

Jason Schwartzman «Eigenlijk wel, ja. Jonathan is één van de zeldzame schrijvers die ik bewonder die nog onder de levenden is (lacht). Toen ik hoorde dat hij zijn eigen kortverhaal zou gaan verfilmen, heb ik 'm meteen gecontacteerd met de vraag of ik alsjeblieft mocht meedoen. Voor ik het wist hadden we een afspraak gemaakt om de koppen eens bij elkaar te steken. Die dag was ik wel poepnerveus. Toen ik zeventien was, heb ik eens één van mijn rockhelden ontmoet, en dat is toen op zo'n teleurstelling uitgedraaid dat ik daarna nooit meer een plaat van hem heb opgezet. Wat als ik met Jonathan hetzelfde zou voorhebben? Gelukkig bleek hij een opperbeste kerel te zijn. Sterker nog: na twee minuten had ik het gevoel dat ik mijn zielsgenoot had gevonden (lacht niet).»

- Euh, fijn. Naar het schijnt heb je Ames ook enkele weken geschaduwd om je op de rol van zijn alter ego voor te bereiden.

Schwartzman «Klopt, al wilde ik zo vooral zijn natuurlijke habitat, Brooklyn, leren kennen. Van het personage zelf had ik al een vrij goed beeld. Ik heb 'm opgevat als een moderne Don Quichot, die grijsaard die na een overdosis ridderromans denkt dat hij zélf een ridder is. Mijn personage overkomt eigenlijk net hetzelfde, met dat verschil dat hij te veel met zijn neus in de detectives heeft gezeten. 'Bored to Death' zit dan ook vol verwijzingen naar het detectivegenre, en dan vooral naar de romans van Raymond Chandler. Zijn bekendste detective, Marlowe, is geen doordeweekse held, maar een getroebleerde kerel met een drankprobleem. Mijn personage loopt ook elk moment het risico om de verkeerde keuzes te maken (glimlacht). En hij is niet vies van een stevige joint op zijn tijd.»

- Klopt het dat de openingstune ook van jouw hand is?

Schwartzman «Yep, die heb ik helemaal zelf opgenomen met mijn eenmansbandje Coconut Records. Een vrij gênante historie, vrees ik, waar ik zelf niet al te best uit naar voren kom. Ik was zelf met luide trom gaan verkondigen dat ik het openingsliedje wel zou componeren, maar had het toen ook enorm druk met een ander project. Zó druk dat het songschrijven erbij inschoot. Eens om de zoveel dagen kreeg ik een berichtje van HBO in mijn mailbox - of het nummer al vorm kreeg? Waarop ik elke keer maar snel iets verzon, dat het goed vooruitging en dat ik al een leuke jazzy baseline had, zulke dingen. Uiteindelijk heb ik een maand lang antwoorden uit mijn duim gezogen, tot ze om een demo begonnen te vragen. Omdat ik te beschaamd was om toe te geven dat ik al die tijd gelogen had, heb ik toen maar snel iets geïmproviseerd op basis van de muzikale ideeën uit mijn mails (lacht).»

- Gedurfde zet! In 2011 werd 'Bored to Death' na drie seizoenen afgevoerd. Jammer?

Schwartzman «Ach, ik denk dat de houdbaarheidsdatum van de reeks inderdaad verstreken was. Maar Jonathan heeft ondertussen al een geweldig scenario voor een vervolgfilm klaar. Nu nog een filmmaatschappij vinden, en we zijn vertrokken!»

- Succes!

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234