null Beeld

Serie: Clinch

Een beleefde maar daarom niet minder dringende waarschuwing: wie van plan is om vanavond langs Canvas te zappen, loopt een reëel risico om met Cultuur geconfronteerd te worden. En wel in de gedaante van ‘Clinch’, een nieuwe, zesdelige, in kunstig zwart-wit gefilmde tragikomische reeks uit de koker van zanger/acteur/cabaretier Roy Aernouts, met Wim Helsen, Nico Sturm en diezelfde Roy Aernouts in de hoofdrollen. Tekst en uitleg – geloof ons vrij: u zult ze nodig hebben – krijgt u van regisseur Herwig Ilegems.

Noud Jansen

'Regisseur Herwig Ilegems: 'Eigenheid, bijzonderheid en schoonheid zijn voor mij de belangrijkste parameters wanneer ik iets maak.'

Herwig Ilegems «‘Clinch’ is een reeks van zes op zichzelf staande verhalen waarin drie naamloos blijvende personages, die elkaar niet kennen, telkens door het noodlot worden samengebracht. Ze botsen bijvoorbeeld op een verlaten kruispunt op elkaar, waarna ze hun respectieve auto’s uitstappen en beginnen te discussiëren. Het leuke is nu dat ze in iedere aflevering min of meer op dezelfde manier reageren op de penibele situatie waarin ze zich bevinden. Wims personage zou je ‘de kop’ kunnen noemen: hij is de man die alles uitdenkt, en die graag de controle wil. Nico’s personage is ‘het kind’: hij is heel impulsief, bijna het tegenovergestelde van het personage van Wim. En Roys personage is ‘de bemiddelaar’, iemand die zich zodanig in de gevoelens en de meningen van de andere twee kan inleven, dat hij zichzelf weleens verliest. En ten slotte is er in iedere aflevering ook nog een vierde personage, gespeeld door een gastacteur, met wie het steevast slecht afloopt: hij of zij komt op gruwelijke wijze aan zijn of haar einde.

»Nu, ik zei daarnet wel dat de drie hoofdpersonages elkaar niet kennen, en elkaar dus in iedere aflevering opnieuw voor het eerst zien, maar in de laatste aflevering ga je daar als kijker toch aan twijfelen. Er komt daar ergens één zinnetje voorbij waarvan je zegt: ‘Hola! Heb ik dat goed gehoord?’ (Knipoogt) Voilà, zo heb je meteen al iets om naar uit te kijken.»

HUMO Heb jij er als regisseur zelf voor gekozen om de reeks in zwart-wit te draaien?

Ilegems «Ja, en dat heeft alles te maken met mijn gevoel voor abstractie. Met ‘Duts’ wilde ik enkele jaren geleden ook al een zekere tijdloosheid bereiken, maar met ‘Clinch’ wilde ik dat tijdloze kader nog versterken. Door in zwart-wit te filmen, neem je de eventuele herkenbaarheid van een locatie grotendeels weg, zodat het alvast geen streek-gebonden fictie wordt. Het kruispunt uit die aflevering met de botsende auto’s ligt dus niet per se in Beveren; het is een archetype van een verlaten kruispunt. Door het zwart-wit in beeld te brengen, wordt dat idee versterkt. En ik moet zeggen: Danny (Elsen), de cameraman, heeft dat naar mijn mening op een voortreffelijke manier gedaan. ‘Wel grappig’, zei iemand me onlangs nog, ‘dat jij aan dé specialist van de kleurencinema vraagt om in zwart-wit te draaien.’ (lacht)»

HUMO Op de persvoorstelling van de serie legde je er erg de nadruk op dat je met ‘Clinch’ kunst hebt willen maken. Ik vond dat opmerkelijk.

Ilegems «Ik vraag me weleens af wat er eigenlijk mis is met het woord kunst. Elke kunstenaar zou dat woord moeten omarmen, in plaats van er beschaamd om te zijn. Eigenheid, bijzonderheid en schoonheid zijn voor mij de belangrijkste parameters wanneer ik iets maak. Kijk: we zitten hier met een komische reeks, en komische reeksen worden vormelijk gezien vaak nogal stiefmoederlijk behandeld. Zo van: och, ’t is maar om te lachen. Subtiele esthetiek zie je zelden. Ik vind het juist interessant om het spanningsveld tussen humor en schoonheid op te zoeken, en dus – welja – kunst te bedrijven. Heel vaak is men bang dat schoonheid een soort drempel opwerpt, dat het minder toegankelijk wordt wanneer je iets mooi maakt. Ik vind: je moet niet bang zijn voor schoonheid (lacht). In het slechtste geval valt het niemand op; in het beste geval veraangenaam je het leven van een paar mensen.»

undefined

Bekijk de trailer:

undefined

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234