null Beeld

Serie: Coppers

Sinds Herbert Flack in 2014 zijn laatste Duvel dronk, was het al een tijdje reikhalzend uitkijken naar een waardige opvolger voor hoofdinspecteur Van In. Deze week is het eindelijk zo ver: sta ons toe u voor te stellen aan Liese Meerhout, de vastberaden commissaris uit ‘Coppers’ die weliswaar iets minder haar op de borstkas heeft, maar dat compenseert met een flinke bos op de tanden.

mke

Net als ‘Aspe’ is ‘Coppers’ losjes gebaseerd op een boekenreeks, ditmaal van misdaadauteur Toni Coppers. Liese Meerhout, vertolkt door Hilde De Baerdemaeker, is het soort vrouwelijke flik dat de laatste tijd wel vaker over het scherm schrijdt: vastberaden en met een werkijver die een vakkundig verdrongen hoop persoonlijke besognes doet vermoeden – zie ook Sarah Lund uit ‘The Killing’ of Hannah Maes uit ‘Code 37’.

'Als ik een hele dag op de set van 'Coppers' had gestaan, moest ik mezelf soms echt tot de orde roepen: 'Even die knop omdraaien, Hilde!''

HUMO Is jouw Liese Meerhout een perfecte kopie van de Liese Meerhout uit de boekenreeks?

Hilde De Baerdemaeker «Niet helemaal, enerzijds omdat de scenario’s al een losse bewerking van Toni’s boeken zijn, en anderzijds omdat ik zelf een heel eigen invulling geef aan haar karakter. Liese is een heel introvert personage, wat je in een boek gemakkelijk kan weergeven door haar gedachten neer te schrijven. In een televisiereeks moet je dan op zoek gaan naar een andere manier om die introverte kant te visualiseren, want je kan moeilijk denkballonnetjes gaan tekenen (lacht). Daarom laten we haar in ‘Coppers’ bijvoorbeeld drummen, iets wat ze in de boeken niet doet. Door eens goed op de drums te slaan kan ze haar frustraties kwijt, want – geloof me – daar heeft ze er een hele hoop van.»

HUMO Een klassieke televisieflik.

De Baerdemaeker «Zo zie ik het niet, voor mij is Liese een behoorlijk heftig personage. Ik begrijp haar strubbelingen ook wel, ook al is er dan een fundamenteel verschil tussen ons. Ze heeft het heel moeilijk om zichzelf open te stellen voor anderen. Niet omdat ze dat niet kan, maar omdat ze niet durft. Dat vond ik misschien nog de grootste uitdaging: iemand spelen die niet met haar gevoelens te koop loopt, op zo’n manier dat de kijker toch kan zien wat er allemaal in haar omgaat.

»Ik vond het heerlijk om in Lieses hoofd te kruipen. Na een tijd werden haar gedachten ook de mijne.»

HUMO Is dat wel een goed idee als het betreffende personage de neiging heeft tot sombere gedachten?

De Baerdemaeker «Omdat Liese het donkerste karakter is dat ik ooit al heb vertolkt, moest ik daar inderdaad wel voor op mijn hoede zijn. Want hoe triester je denkt, hoe triester je je ook gaat voelen. Als ik een hele dag op de set van ‘Coppers’ had gestaan, moest ik mezelf soms echt tot de orde roepen: ‘Even die knop omdraaien, Hilde!’»

HUMO De kernboodschap van ‘Coppers’ is dat recht ook onrechtvaardig kan zijn. Heb jij een groot rechtvaardigheidsgevoel?

De Baerdemaeker «Ik kan intriest worden als ik begin na te denken over hoe het er in de wereld aan toegaat, ja. Al zal ik die frustraties dan eerder eens goed ventileren, terwijl mijn personage net een geweldige binnenvetter is. Liese kropt al haar woede op – ze kweekt nog liever een maagzweer dan dat ze die kwaadheid ook zou tonen. In haar functie van commissaris probeert ze de onrechtvaardigheid die binnen ons politiesysteem heerst wel goed te maken. Daarvoor durft ze al eens buiten de lijntjes te kleuren, wat haar ook menselijker maakt. We durven allemaal weleens een grens te overschrijden, omdat ons gevoel zegt dat de ‘officiële’ oplossing niet altijd de beste is.»

HUMO Hoort Liese voor jou thuis in het rijtje van harde politievrouwen met een gevoelig kantje, à la Sarah Lund?

De Baerdemaeker «Zo kan je het zien, al heeft natuurlijk élke vrouw een sterke en een gevoelige kant – daarvoor hoef je heus niet bij de politie te werken. Ik denk dat iedereen met een paar borsten zich soms sterk en soms zwak voelt. Nu ik erover nadenk: iedereen met een piemel ook, trouwens.»

HUMO Stof tot nadenken. Bedankt!

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234